메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
노동법이론실무학회 노동법포럼 노동법포럼 제4호
발행연도
2010.4
수록면
5 - 36 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Recently the government has driven a reform of the policies in public sector, from the good employer model to New Public Management model. The government launches to consider the value of public services for the people more than the labor-management relation, therefore, it is necessary to study whether the government's policies may influence on the industrial relations of public sector. The industrial relations of public sector are related to three laws:Trade Union and Labor Relations Adjustment Act(TULRAA) for public enterprises, The Act on the Establishment, Operation, Etc., of Public Officials' Trade Unions(POTU) for public officials, and The Act on the Establishment, Operation, Etc., of Teachers' Trade Unions(TTU) for teachers. This research studies the subject of collective bargaining related to the importance and complexity of the industrial relations of public sector. At first, the meaning of collective bargaining right on the Constitution and Trade Union and Labor Relations Adjustment Act would be examined, Then the issues and systems of collective bargaining would be checked in each classified area:public enterprises, public officials, and teachers. The first feature of industrial relations of public sector resulted from the nature of public services for the people. All of services are offered on the base of the people's tax, therefore, the market principles in private sector are not applicable to public sector. Secondly, the public services can not be substituted, and it is quite difficult to limit power of trade union on public sector. Therefore, the appro-priateness of exercises  when trade unions negotiate should be considered. Thirdly, the employers of public sector are overlapped. For example, the employers of public enterprise are the people, politicians, government officials, and the government. There are complexity and ambiguity whether the partner of trade union is a CEO or the government officials. The Article 33 (1) of the Constitution guarantees that labor-workers can achieve voluntary improvement of working condition through collective bargaining and agreement. The subject of collective bargaining is in improvement and maintenance of working conditions, therefore, the nature of collective bargaining right is only exercised for this object. Generally, collective bargaining rights in public enterprises are partially limited through each establishment law, and the Constitutional Court decides the partial limitation of labor rights in public enterprises is constitutional. However, I think such a verdict is against the purpose of the law which is the protection of public employees' labor rights. Also the fact, that the government do not accept the role as an employer in the collective bargaining process, is contradictory to the reality that they order the administrative actions as final decision makers. These apparently infringe on public employees' labor rights. Nevertheless, non-negotiable matters on the industrial relations of public officials are regarded as the managerial or personnel administrative rights in private sector, the public officials' work are administrative practices for the people. It is, therefore, understandable that the administrative practices for the people is not the subject of collective bargaining. However, in case such administrative practices are directly related and changed to the public officials' working condition, the parties should negotiate with these issues. Meanwhile, it is difficult to distinguish the negotiable and non-negotiable matters on TTU. Because there  is ambiguity on that law. Therefore, it is necessary to state clearly non-negotiable matters like the POTU in order not to confront each other on the base of collective power but to select rationally the negotiable matters.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (4)

  • 헌법재판소 2004. 8. 26. 선고 2003헌바58,65(병합) 전원재판부

    가. 헌법 제33조 제1항이 보장하는 단체교섭권은 어떠한 제약도 허용되지 아니하는 절대적인 권리가 아니라 헌법 제37조 제2항에 의하여 국가안전보장·질서유지 또는 공공복리 등의 공익상의 이유로 제한이 가능하며, 그 제한은 노동기본권의 보장과 공익상의 필요를 구체적인

    자세히 보기
  • 대법원 1993. 9. 14. 선고 93누9163 판결

    정부투자기관관리기본법 제21조의 규정에 따른 경제기획원장관의 정부투자기관에 대한 예산편성지침통보는 정부투자기관의 경영합리화와 정부투자의 효율적 관리를 도모하기 위한 것으로서 그에 대한 감독작용에 해당할 뿐 그 자체만으로는 직접적으로 국민의 권리, 의무가 설정, 변경, 박탈되거나 그 범위가 확정되는 등 기존의 권리상태에 어

    자세히 보기
  • 헌법재판소 2004. 8. 26. 선고 2003헌바28 전원재판부

    가. 헌법 제33조 제1항이 보장하는 단체교섭권은 어떠한 제약도 허용되지 아니하는 절대적인 권리가 아니라 헌법 제37조 제2항에 의하여 국가안전보장·질서유지 또는 공공복리 등의 공익상의 이유로 제한이 가능하며, 그 제한은 노동기본권의 보장과 공익상의 필요를 구체적인

    자세히 보기
  • 대법원 2002. 11. 13. 선고 2002다24935 판결

    구 농지개량조합법(1999. 2. 5. 법률 제5759호로 폐지) 제40조, 제54조에 따라 농지개량조합의 임직원의 보수는 농림부장관이 정하는 기준에 따라 조합장이 정하고, 농지개량조합은 회계연도마다 사업계획과 수지예산을 작성하여 총회의 의결을 거쳐 농림부장관의 승인을 얻어야 하며 그 수지예산을 변경하

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-360-001215234