박태원에 대한 연구는 여전히 가치를 지닌다. 하지만 그에 대한 연구는 거의 소설에 한정되어 있다. 박태원의 경우 스스로 체험하며 남긴 글을 소설로 형상화함에 주력했던 작가이기에 소설에서 구현된 의식은 수필에서의 의식과 깊은 관련을 지닌다. 이와 같은 측면에서 보자면 박태원의 산문세계에 대한 이해는 소설과 수필의 상호텍스트적인 차원에서 보다 명확하게 이루어질 수 있다. 그의 소설과 수필에서 여성, 노인, 중심부와 주변부 등과 같이 다양한 대상이 나타난다. 박태원의 산문세계에 나타난 의식은 어떤 대상에 대한 부정적 인식으로 드러난다. 이와 같은 부정적 인식은 타인과 자신을 구별하고자 하는 의식에 의해 박태원 자신의 정체성을 드러내는 역할을 하며 박태원 산문세계의 근간을 이룬다. 먼저 여성은 박태원의 산문세계에서 이기심과 무지함에 잠식당한 존재로 그려진다. 「소설가 구보씨의 일일」에서 여성들은 자본주의적 욕망에 경도된 대상들로 나타난다는 점에서 기존의 작품과 차이를 지닌다. 그의 수필에 나타나는 여성은 박태원 가까이에서 직접적으로 관계를 맺고 있는 딸 혹은 아내와 같은 이들을 대상으로 하고 있기 때문에 보다 진솔한 의식이 드러난다. 「어린것들」에서는 박태원의 두 딸인 설영과 소영이 식탐에 빠져 욕망을 제어할 수 없는 대상으로 나타난다. 「에고이스트」은 박태원의 시선에 비친 이기적이고 이중적인 아내의 모습을 여러 일화를 통해 말하고 있다. 「허영심 많은 것」에서는 조선의 여인이 지닌 결점으로 미신이라 불러 마땅할 것들에 열정을 보이는 모습을 문제로 지적한다. 이와 같은 사항은 「재운」이란 소설 작품에서 그대로 주제화가 된다. 그리고 노인은 박태원의 산문세계에서 부정할 수밖에 없는 잉여적 존재로 나타난다. 「낙조」에서 현재를 살아가지 못하고 과거의 영광에 취해 살아가는 한 노인의 모습과 함께 자신의 죽음을 두려워하는 상황을 서사의 대부분으로 사용한다.『천변풍경』에서 노인들은 건강관리를 한다며 기괴하고 극성스러운 행위를 하는 존재들로 묘사된다. 「영일만담」에서 노인은 허세, 뻔뻔함을 지닌 존재로 나타난다. 「모화관 - 용두리」에서는 핑계로 모든 것을 일관하는 노인의 모습을 나타낸다.「불운한 할멈」에서는 타인의 부채를 갚지 않으려 했다가 갚을 수밖에 없게 된 노인의 모습을 그려낸다. 「병상잡설」에서 박태원은 장수에 대한 비관론을 드러내며 노령만이 지닌 고독이 일종의 정신적 소멸에 가까움을 지적한다. 마지막으로 경성의 성문을 경계로 한 중심부와 주변부에 대한 인식이 나타난다.「고등어」에서 할멈은 성문 밖과 안을 구분하여 이를 차별적인 시선으로 구획한다. 그러나 박태원 자신은 이런 생각에 동조하지 않는다는 것을 밝히지만「죄인과 상여」에서 성문 밖에 대한 부정적 인식을 드러낸다. 특히 그의 자화상 3연작으로 불리는 「음우」, 「투도」, 「채가」에서 성문 밖에서 문제가 발생했을 때 성문 안의 자원으로 해결해야 하는 상황, 성문 밖에 사는 조선인 도둑에 의해 문제가 발생한 상황, 조선인의 중개로 문제가 발생해 성문 안 일본인의 도움으로 이를 해결하는 상황등을 드러낸다. 박태원은 경성을 성문 밖과 안이라는 곳으로 구획하여 주변부에 대한 멸시와 함께 중심지에 대한 지향 의식을 드러낸다.
The studies on Park Taewon is still valuable. But, almost of those studies are limited to novels. Especially, Park Taewon is a writer who concentrated on imagery of the writings he wrote his experiences for himself through novels, so the awareness embodied in novels is deeply related to the awareness of essay. In this sense, Prose world of Park Taewon can be understood more accurately from an angle of mutual text of novels and proses. In his novels and proses, there are various subjects such as women, aged men, central part, surrounding part, etc. Especially, the awareness shown in prose world of Park Taewon is shown by negative realization on some subject. The negative realization shows Park Taewon’s own identity by the awareness to classify others and himself and becomes the base of Park Taewon’s prose world. First of all, women are the existence eaten into by selfishness and ignorance in prose world of Park Taewon. As women are objects damed by capitalist desire in「Daily life of novelist Gubo」, so the work is different from existing works. Women of his prose are daughter or wife, who is directly related to Park Taewon closely, so the works show frank awareness. In 「Young people」, his two daughters, Sulyoung and Soyoung, cannot control their desire because of greed. 「Egoist」shows selfish and dual appearance of his wife, seen by Park Taewon, through several stories. In「Vain thing」, weakness of Joseon women is that they are passionate to myths. And, aged people are surplus existence who cannot help being denied in prose world of Park Taewon. In 「Fallen bird」, he uses some aged person who sticks to the glory of the past without living at present and the situation he fears of his death as the most of narrative. In 『Chunbyun landscape』, the aged are doing mysterious and impatient behaviors for their health. In 「Youngilmandam」, the aged have pretension and shamelessness. In 「Mohwagwan-Yongduri」, the aged make an excuse for all things. In 「Unlucky grandmother」, the aged person does not intend to return other’s fan, but cannot help returning. In 「Byungsangjabsul」, Park Taewon is negative to longevity and points out that loneliness of the aged is nearly a kind of mental extinction of the aged. Finally, there is the awareness on central part and surrounding part as the boundary of sungmun of gyungsung. In 「Mackerel」, a grandmother classifies out of sungmun and in sungmun and it is planned by discriminated sight. However, Park Taewon mentioned that he does not agree the thought, but 「Criminal and prize」 shows negative awareness on the outside of sungmun. Especially, his 3 portraits 「Eumwo」, 「Tudo」, and 「Chaega」 show the situation that problems occurred out of the sungmun must be solved by resources in sungmun, the situation that problems are occurred by Joseon thief living out of sungmun, the situation that problems caused by brokerage of Joseon person are solved by assistance of Japanese person in sungmun, etc. Park Taewon designed Gyungsung as inside and outside of sungmun and showed contempt against surrounding part and awareness aiming at central part.