메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김태강 (가천대학교) 김하영 (가천대학교)
저널정보
한국체육과학회 한국체육과학회지 한국체육과학회지 제28권 제5호 (인문사회과학 편)
발행연도
2019.10
수록면
709 - 718 (10page)
DOI
10.35159/kjss.2019.10.28.5.709

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to provide educators with informative data of effective ways of teaching Taekwondo by analyzing the effects of Taekwondo training of the personality and the sociality of middle school students. The participants of the study were 298 middle school students who were the trainees in 8 Taekwondo training centers in Seoul area, and they were chosen through the non-probability sampling technique. Based on the studies of Kim(2011), Jung(2010), and Han(2008), a questionnaire was created, distributed, and collected. Factor analysis, reliability test, average, standard deviation, t-test, one-way ANOVA, correlational analysis. The followings are the results of this study. First, Significant differences of weekly training frequency, training duration, training period, there were significant differences in basic life habits, community spirit, identity establishment, self-respect, filial piety, and love and respect. Second, Significant differences of weekly training frequency, daily training duration, total training period, there were significant differences in law-abiding spirit, sociability, responsibility, diligence, and planning ability. Third, the correlation of the personality and the sociality in Taekwondo training showed that a higher personality resulted in a higher sociality.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론
참고문헌

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-692-001319505