본 연구는 울산 영축사지 동서삼층석탑에 대한 연구로, 동서삼층석탑에 보이는 독특한 현상을 비롯하여 각 부재와 수량 및 구성을 파악하고, 이후 석탑의 기단부 결구구조, 조영원리 및 사리공의 위치와 형태 등을 종합적으로 분석, 석탑의 조성시기와 미술사적 의의에 대해 살펴보았다. 먼저, 상하층기단을 결구하는 방식과 동서탑의 초층탑신에 마련된 사리공의 위치, 석탑의 조영원리 등을 종합해 본 결과 석탑 조성연대는 8세기 후․말기-9세기 전기 경으로 유추되어 三國遺事에 기록된 사찰의 창건시기(683)와는 다른 것으로 파악되었다. 영축사지에는 귀부와 석조 불상편이 남아 있는데, 이들의 제작시기 역시 8세기 후반-9세기 전반 경으로 추정되어 석탑의 조성시기와 일치한다. 이는 8세기 후반 경 영축사의 중창이 행해졌을 가능성을 시사한다. 둘째, 석탑의 조영원리를 분석한 결과 영축사지 동서삼층석탑의 조영원리는 경주의 移車寺址 석탑과 동일한 조영원리를 사용하였으며, 味呑寺址 석탑과도 매우 유사한 것을 확인하였다. 8세기 후반경 경주에는 원원사지 석탑, 용명리 석탑 등을 제작하였던 조영원리가 있었고, 8세기 말기 이후 무장사지 석탑, 남산리 서석탑 등에서 사용했던 또 다른 조영원리가 있었다. 그럼에도 불구하고, 영축사지 동서탑이 경주 이거사지 석탑의 조영원리로 조성되었다는 것은 당시 이거사 혹은 이거사 석탑을 조성했던 장인집단 등과 밀접한 영향관계가 있었음을 알 수 있는 자료가 된다. 특히 경주 이거사지 석탑과 미탄사지 석탑은 불국사 삼층석탑의 조영원리를 참조하였기 때문에 영축사지 석탑, 나아가서 영축사의 위상을 엿볼 수 있는 자료라 할 수 있겠다. 마지막으로 영축사지 동서삼층석탑의 탑재 표면에서 관찰되는 특징 즉, 우주와 탱주 등의 각진 모서리 부분을 마치 둥글게 弧形으로 처리한 모습이 나타나는 원인에 대해서 유추해 보았다. 최근 특기할 만한 이 현상을 양식적 특징으로 파악하고 백제와의 관련성을 언급한 연구가 있지만, 이는 후대에 탑이 도괴되고 난 후, 탑재에 의도적이고 지속적으로 불을 지핀 결과 그 형태가 변형된 것으로 파악하였다.
The purpose of this study is to understand the East-West Three-Story Stone Pagoda in Yeoungchuksaji Temple Site, Ulsan, which includes identification of the amount and structure of its framework members as well as the unique features, general analysis of stylobate frame structure, structural principle and of the location and shape of sarigong to find out the timing of the construction of the stone pagoda and its implications in art history. First, a general investigation of the way the foundation of top and bottom floors was built, location of the sarigong on the altar of the first body, and the structural principle of the stone pagoda has found that the stone pagoda is estimated to be erected in the late 8th century or early 9th century, which is different from the period of erection (683) recorded in the 三國遺事, or the Memorabilia of the Three Kingdoms. The Yeoungchuksaji Temple Site has the remains of a turtle base and stone Buddhist statue, which are also estimated to be built in the late 8th century or early 9th century, matching the period of the erecting the stone pagoda. This suggests a hint that the Yeongchuksa Temple was rebuilt in the late 8th century. Second, an analysis of the structural principle of the East-West Three-Story stone pagoda in the Yeoungchuksaji Temple Site has found that the same principle as that of the stone pagoda at the Igeosaji temple site was used and that it is quite similar to that of the stone pagoda at the Mitansaji Temple Site. Gyeongju in the late 8th century had a structural principle that served as a basis for building the Wonwonsaji stone pagoda and Yongmyeongri stone pagoda and had another structural principle used to erect the Mujangsaji stone pagoda and the Namsanri stone pagoda. Nevertheless, the fact that the East-West Three-Story stone at the Yeoungchuksaji Temple Site was erected based on the structural principle of the Igeosaji stone pagoda in Gyeongju suggests the presence of a close relationship with a group of artisans who built the Igeosa temple or the Igeosa stone pagoda at the time. In particular, since the Igeosaji stone pagoda and the Mitansaji stone pagoda in Gyeongju were built in reference to the Seokgatap stone pagoda at Bulguksa temple, it is considered to give an insight into the status of the stone pagoda at Yeoungchuksaji Temple Site and further the Yeongchuksa Temple as well. Lastly, the study has analogized one of the features shown on the surface of the East-West Three-Story stone pagoda remains at the Yeoungchuksaji Temple Site, that is, what’s behind the rounded arched shape on the angular corners of the base and middle columns. Although some recent studies mentioned its relevance to Baekje with this phenomenon understood as one of the stylistic features but it is found to be some sort of deformation as a result of deliberate and consistent fire burning on the remains of the pagoda upon its collapse.