2019년 영국 빅토리아 앨버트 박물관(Victoria and Albert Museum)에서 열린 전시인 ‘크리스찬 디올: 꿈의 디자이너(Christian Dior: Designer of Dreams)’는 크리스찬 디올의 70년 역사를 함축하고 있으며, 브랜드 고유의 문화 유산과 미적 가치를 가장 뚜렷하게 보여준 의미를 지닌 행사이다. 이에 본 연구는 브랜드 커뮤니케이션 매체로서 패션 전시의 특성을 고찰하고, ‘크리스찬 디올: 꿈의 디자이너’ 전시의 구성과 내용에 대해 살펴본 후, 크리스찬 디올의 브랜드 아이덴티티의 핵심적 의미 요소와 표현 양상을 분석하였다. 더불어 크리에이티브 디렉터의 교체에 따른 크리스찬 디올 브랜드 아이덴티티의 확장성을 도출하며, 이를 통해 고유의 브랜드 아이덴티티를 유지하면서도 동시대적 감각을 잃지 않는 브랜드로 발전할 수 있었던 요인을 살펴보는 데 본 연구의 목적이 있다. 연구방법은 문헌연구와 실증적 연구를 병행하였으며, 이 중 실증적 연구는 연구자가 직접 전시를 관람 및 조사하여 진행하였다. 연구 결과, 크리스찬 디올은 무슈 디올의 디자인 철학과 교체된 크리에이티브 디렉터의 개성이 어우러지며 브랜드 아이덴티티를 확장해 왔는데, 이번 전시에는 패션계에서 70년 넘게 지속되어 온 브랜드의 중요성과 영향력, 창조성에 대한 기록과 무슈 디올 이후 후속 디자이너들의 명성, 쿠뒤르 아뜰리에를 중심으로 발전되어온 전문지식과 장인정신에 대한 내용이 담겨 있었다. 이러한 전시를 통해 제시된 크리스찬 디올의 핵심적 의미요소로는 능동적으로 다양한 아름다움을 표현하는 여성상을 제시한 ‘동시대적 여성상의 추구’, 장인정신을 바탕으로 완벽한 조형적 아름다움을 추구하는 ‘쿠튀르적 조형미’, 디올 가든에서 파생된 꽃과 자연의 아름다움을 통한 여성미의 추구를 보여주는 ‘꽃으로 표현된 여성미’를 제시할 수 있다. 그리고 무슈 디올 이후 크리스찬 디올을 이끌어 온 5명의 디자이너에 의해 계승되어 온 브랜드 아이덴티티에 나타난 확장성은 브랜드의 대표적 아이템과 브랜드를 상징하는 이미지들이 지속적으로 변형되어 나타나는 ‘아이코닉 이미지의 변주’, 현대적인 미감과 라이프스타일에 적합한 쿠튀르를 만들고자 하는 ‘쿠튀르의 현대화’, 브랜드가 추구해 온 여성의 우아함을 동시대적이며 강인한 자아를 지닌 사회적으로 자주적인 모습으로 재정의하고 표현하고자 하는 ‘여성성에 대한 지속적 탐구’, 그리고 예술가와의 콜라보레이션이나 전시 및 이벤트의 형태로 나타나고 있는 ‘문화예술과의 융합’의 형태로 나타나고 있는 것으로 분석되었다.
In 2019, the exhibition, “Christian Dior: Designer of Dreams,” at Victoria and Albert Museum in England, was implied Christian Dior’s 70-year history and it was an event that showed the most distinct significance of the brand’s unique cultural heritage and aesthetic value. In this study, it was considered the characteristics of fashion exhibitions as a brand communication media and analyzed the core semantic element and expression tendency of Christian Dior’s brand identity after examining the composition and content of the exhibition, ‘Christian Dior: Designer of Dreams’. In addition, the purpose of this study is to derive the expandability of Christian Dior’s brand identity due to replacing creative directors, and to examine the factors that enabled it to develop into a brand that maintains its own brand identity but does not lose its contemporary sense. The method of study was both a literature and an empirical studies, and the researcher conducted the empirical study as seeing and examining the exhibition by oneself. As a result of the study, Christian Dior has been expanding its brand identity by combining Monsieur Dior’s design philosophy with the personality of the replaced creative directors and, in the exhibition, it was contained the records of the importance, influence and creativity of the brand, which has been continued for more than 70 years in the fashion industry, the reputation of the succeeding designers after Monsieur Dior, and expertise and craftsmanship that have developed based on Couture Atelier. As a core semantic element of Christian Dior presented through this exhibition, it can suggest that ‘the pursuit of contemporary women’s image’ expressing actively diverse beauty, ‘couture beauty of formative aesthetic’ pursuing perfect formative beauty based on craftsmanship, and ‘the woman beauty expressed by flowers’ showing the pursuit of the woman beauty through the beauty of flowers and nature from Dior’s garden. And the expandability of the brand identity, which has been inherited by five designers who have led Christian Dior since Monsieur Dior, was analyzed that it has been shown in the form of ‘variations of iconic images’ that brand’s representative items and brand symbols are constantly transformed, ‘modernization of couture’ that seeks to make a suitable couture for modern esthetic sens and lifestyle, ‘continuous exploration on the femininity’ that seeks to redefine and express the elegance of women that the brand has pursued in a socially independent form with a contemporary and strong ego, and ‘convergence with culture and art’ that appears in the form of collaboration with artists or exhibitions and events.