메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
심효원 (Korea National University of Arts)
저널정보
한국동서비교문학학회 동서비교문학저널 동서비교문학저널 제51호
발행연도
2020.3
수록면
217 - 239 (23page)
DOI
10.29324/jewcl.2020.3.51.217

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study analyzes the cultural changes in the 1960s-70s in terms of de-centrality by using the conceptual framework of Marshall McLuhan’s media theory. McLuhan argued that cinema disseminates American culture all over the world in the mechanical age, which had a center(US)-margin(non-US) structure. the centrality of cinema served as the foundation for national hierarchy. In contrast, he claimed that the electronic age had begun in the 1960s and television was its exemplifier which is the opposite of centrality. We can apply his perception of television to the initial the Third Cinema movement led by two Argentine film directors, Fernando Solanas and Octavio Getino. The Third Cinema was a manifesto against the pre-existing system reproducing hierarchies of national power and cultural dominance. What I would like to claim is that both television and the third cinema features diversity, participation and subjectivity and this aspect is hugely differentiated with the previous mechanical age.

목차

I. 들어가며
II. 매클루언의 역사관과 헐리우드 영화
III. 텔레비전과 제3세계 영화운동
IV. 나가며
Works Cited
Abstract

참고문헌 (24)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-800-000537931