본 연구에서는 선행연구를 통한 자기주도 학습능력, 학습참여 및 교수-학생상호작용의 구성개념간의 관계 등을 통해 자기주도 학습능력과 학습참여 간의 영향관계 및 그들의 관계에서 교수-학생상호작용의 조절효과에 대하여 알아보았다. 실증분석결과는 다음과 같다. 첫째, 자기주도 학습능력이 학습참여에 미치는 영향에 있어서는 자기주도 학습능력 중 학습실행은 학습참여에 정(+)의 방향으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 학습계획은 학습참여 중 행동적 참여, 정서적 참여에 정(+)의 방향으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 자기주도 학습능력과 학습참여의 관계에서 교수-학생 상호작용의 조절효과를 검정 한 결과 먼저 교수-학생 상호작용 중 민감성과 수용성은 자기주도 학습능력 중 모두 하위요인과 인지적 참여, 학습실행과 행동적 참여, 학습평가와 행동적 참여, 학습실행과 정서적 참여, 학습평가와 정서적 참여의 관계에서 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 다음으로 교수-학생 상호작용 중 접근가능성은 학습평가와 행동적 참여, 학습실행과 정서적 참여, 학습평가와 정서적 참여의 관계에서 조절효과가 있는 것으로 나타났고 교수-학생 상호작용 중 접근가능성은 자기주도 학습능력 중 모두 하위요인과 인지적 참여의 관계에서 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 마지막으로 교수-학생 상호작용 중 신뢰성은 학습실행과 인지적 참여, 학습평가와 인지적 참여, 학습평가와 행동적 참여, 학습실행과 정서적 참여, 학습평가와 정서적 참여의 관계에서 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 한국의 대학 및 교육기관은 중국 유학생들의 자기주도 학습능력을 높여주어 중국 유학생들의 학습참여를 높여줄 수 있는 방안을 강구해야 할 것이다. 또한 교수-학생 상호작용의 개발을 통해 중국 유학생들의 자기주도 학습능력으로 인해 높아질 수 있는 학습참여를 더욱 강화할 수 있도록 할 필요가 있을 것이다.
This research investigated the causal relationship between self-directed learning ability and participation in learning and the moderating effects of professor-student interaction in their relationships. To achieve this, a questionnaire survey was conducted on Chinese students studying in Korea from May 20, 2018, and June 20, 2018. A total of 500 copies of the questionnaire were distributed and 490 copies were collected, and finally, 480 copies were used to analyze the questionnaire. Results derived from actual proof analysis are as follows. First, learning implementation out of self-directed learning has a positive(+) effect on participation in learning. Further, learning plan has a positive(+) effect on behavioral and emotional participation out of participation in learning. Second, Fourth, results derived from the test on moderating effects of professor-student interaction on the relationship of self-directed learning ability and participation in learning, demonstrate that sensitivity and receptiveness out of professor-student interaction has a moderating effects on the relationships between all the sub-factors of self-directed learning ability and cognitive participation, learning implementation and behavioral participation, learning assessment and behavioral participation, learning implementation and emotional participation, and learning assessment and emotional participation. Next, accessibility out of professor-student interaction has a moderating effect on the relationships between learning assessment and behavioral participation, learning implementation and emotional participation, and learning assessment and emotional participation. On the other hand, accessibility of professor-student interaction has no moderating effect on the relationship between all the sub-factors of self-directed learning ability and cognitive participation. Finally, reliability of professor-student interaction has a moderating effects on the relationships between learning implementation and cognitive participation, learning assessment and cognitive participation, learning assessment and behavioral participation, learning implementation and emotional participation, and learning assessment and emotional participation. Based on such research results, Korean universities and education institutions should improve the Communication Competence of Chinese overseas students, so as to improve the Self-Directed Learning Ability of Chinese overseas students in learning. At the same time, through the development of Professor-Student Interaction, further strengthen the Communication Competence of Chinese overseas students and the cultivation of Self-Directed Learning Ability.