17세기 말~18세기 전반 동화사․파계사 등 팔공산 일원에서 활동한 의균은 자신만의 화풍을 후배 화승과 공유, 전승하면서 오늘날 학계에서 팔공산화파로 불리는 화승 집단을 형성하였다. 이 글에서는 예술적 재능을 겸비한 화승이 아닌 승려문중을 구성하는 승려로서의 화승이란 관점에서 의균이 불화를 제작하는데 활동을 조력했던 승려문중이 누구이며 그들과 어떤 관계를 형성하였는지를 살펴보았다. 현재 알려진 의균의 활동지는 강원도 울진 불영사, 청도 대비사, 팔공산이 위치한 대구 동화사와 파계사, 그리고 포항 보경사 등이다. 불영사에서 의균은 화승이 아닌 사찰 구성원인 일반승려로 수화승 철현이 제작하는 <불영사 불패>(1678)와 <불영사 감로도>(1781) 조성 불사에 참여하였다. 불영사 불사는 사명계 호구문중의 양성혜능에 의해 추진된 불사로 사찰 구성원인 의균과 제작을 담당했던 화승 철현도 사명문중으로 판단된다. 불영사 이후 의균이 화승으로 활동한 영남 중부의 청도 대비사와 대구의 동화사, 파계사는 사명계 송월문중이 세거하는 사찰들이다. 의균이 불영사를 떠나 청도에서 해웅을 보좌하며 <대비사 영산회상도>(1688)를 제작하는 차화승으로 활동한 것 역시 사명문중을 기반한 움직임으로 해석된다. 청도에서 활동하고 의균에게 화풍적 영향을 미친 화승 해웅과 상린 역시 사명문중과 관련이 있을 것으로 추정되며, 철현, 해웅, 상린이 구사한 17세기 후반 화풍은 의균에게 전수되어 팔공산화파 화승에 의해 18세기 전반까지 지속되었다. 수화승 의균의 불화로는 <동화사 극락전 아미타불회도>(1699)를 비롯해 <동화사 수마제전 아미타불회도>(1703), <파계사 영산회상도>(1707), <보경사 괘불도>(1708) 등이 전한다. 의균이 대구 동화사에서 수화승으로 두각을 보이며 후배 화승을 양성하고 파계사와 포항 보경사까지 활동의 범위를 확장하게 된 동력 역시 이 지역에 분포한 사명계 송월문중에 관련이 있다. 1728년에 의균은 동화사 불사에서 편양계 상봉문중에 비해 점차 쇠락해 가는 사명문중의 힘을 더하고 자신의 화풍을 계승한 팔공산화파 화승들이 불화를 제작할 수 있도록 화주와 시주자로 참여해 돕기도 하였다. 조선 후기 사찰 불사를 주도하는 승려문중이 불화를 제작하는 일에 있어 문중 출신이거나 우호적 관계인 화승에게 의뢰하는 일은 비단 의균과 사명문중의 관계에 국한된 사례가 아닐 것이며 이는 오히려 다른 지역 사찰에서 일어나는 다양한 불사에도 비슷하게 적용되었을 것이다.
Uikgun(義均), who was active in the members of Mt.Palgong, including Donghwasa and Pagyesa in the late 17th and early 18th centuries, shared his own style with apprenticeship monk painters and formed a group of painters, which is called Palgongsan painting school(八公山畫派). In this article, I examined which monastic clan support Uikyun to produce the Buddhist paintings, and what kind of relationship between he and his monastic clan had formed. The current known sites for Uigyun include Bulyeongsa in Uljin, Gangwon Province, Daehangsa in Cheongdo, Donghwasa and Pagyesa in Daegu, where Mt.Palgong is located, and Bogyeongsa in Pohang. Bulyeongsa is believed to be occupied by the Hogu clan, which was belonged to Samyeong(四溟) dharma lineage. Uikyun, and Cheolhyeon, were in charge of producing <votive tablet(佛牌)>(1678) and <Gamnado>(1681). After finishing Bulyeonsa project, Uigyun served as a painter Deabisa in central Yeongnam Province, Donghwasa and Paegyesa in Deagu, all of which were controlled by Songwol monastic clan. The fact that Uigyun worked for Heaung as a second degree painter in Deabisa project, is also interpreted as a monastic lineage patron system. Monk painters, Chelohyeon, Haeung, Sanglin, all of whom played a significant role to shape Uigyun's stylistic features, were thought to be Samyung dharma lineage, and Uigyun passed his style to the members of Palgongsan painting school in the early 18th century. The Buddhist paintings created by Uigyun include <Donghwasa Geukrakbojeon Amitābha painting>(1699), <Donghwasa Sumajejeon Amitābha painting>(1703), <Pagyesa Shakyamuni Painting>(1707), <Bogyeongsa Gweabul> (1708). The driving force for Uigyun to become a prominence monk painter around Daegu area is related to the relationship with Songwol clan, which belonged to Samyoung dharma lineage. In Dongwhasa projects, Uigyun provided material support for Samyong dharma lineage that gradually lost its power in the operation of the temple and became a patron for Palgongsan painting schools, which succeeded his painting style. When a monastic clan had a plan to render Buddhist visual representation, such as painting or sculpture, they tended to hire monk artisans who belonged to the same or familiar Dharma lineage. In this paper, I examined that Uigyun’ activities as monk painter was based on this monastic lineage patron system, and such relationship between monk artisans and monastic lineage should not be limited to Uigyun’s case.