본 연구는 북한의 영재교육 관련 연구의 연구대상, 영재 분류, 연구주제별 연구 동향을 분석하고 향후의 연구 방향과 한계를 제시하고자 한다. 이를 위해 학술정보검색웹사이트에서 북한 영재 관련 대표 키워드인 ‘북한 영재’와 ‘북한 수재’를 검색하여국내에서 북한 영재교육에 관한 연구가 발표된 1993년부터 2019년까지의 학술지, 학위논문, 월간지, 보고서 등의 자료를 분석대상으로 하였다. 분석 결과, 북한 영재교육과 관련된 논문이 발표된 학술지 종류는 총 10종으로 11 편의 논문이 발표되었다. 학위논문의 경우 석사학위 논문 4편, 박사 학위 논문 1편으로 총 5편이며, 월간지의 경우 총 5종에서 14편의 기사가 발표되었다. 연구대상별로살펴보면, ‘초·중·고·대’를 대상으로 하는 연구가 9편으로 가장 많으며, ‘문헌’을 대상으로 하는 연구가 7편이었다. 특히 영재분류별로 살펴보면 ‘전반적인 제도’에 대한 연구가 17편으로 절반 이상을 차지하고 있으며, 연구주제별로 살펴보면 ‘전망과 기대·방안·동향·제도’를 다룬 연구가 27편으로 주제가 지극히 제한적이어서 더욱 다양한 북한의 영재교육과 관련된 연구가 진행될 필요가 있다. 본 연구의 결과를 토대로 향후 더욱 심도 있는 북한의 영재교육 관련 연구가 활발히 진행될 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to examine the trends of the researches for the gifted education in North Korea. In this study, propose the direction and limitation of its future research through the analysis of literature reviews of academic journals, dissertations, monthly magazines and reports from 1993, when the researches on gifted education in North Korea were released in South Korea for the first time, to 2019. For the study, the representative keywords related with the gifted in North Korea are researched on Academic Information Retrieval Websites. And then, the total thirty-two kinds of research materials are finally analyzed. The main objects of analysis are academic journals, dissertations, reports, and monthly magazines and they are examined centering around research objects, kinds of the gifted, research themes, research methods. The results for this study are as follows. The kinds of academic journals published for dissertations for gifted education in North Korea are total ten and eleven dissertations are presented. For dissertations, those for Master’s Degree are four and those for the degree of Ph. D are one so there are total five papers and for monthly magazines, there are five kinds and there are fourteen articles published. Examining based on the research objects, there are nine researches for primary, secondary, high schools and universities, which are the largest, and there are seven researches for literature. Considering based on kinds of the gifted, there are seventeen researches for the general system, which account for more than half, and based on the research themes, there are twenty-seven researches for prospect, expectation, method, trends and system. Based on the results of this study, we expect more in-depth research on gifted education in North Korea in the future.