(연구배경 및 목적) 최근 소비환경은 빠르게 변화하는 소비자들의 감성을 효과적으로 자극하기 위해 가장 적합한 체험의 마케팅을 요구한다. 이에 다양한 고객체험을 창조함으로써 감성적 측면을 강조하여 구매를 유도하는 체험 마케팅은 그 주요관점이 과학적 사고체계에서 인간의 체험으로 옮겨지고 있는데, 다양한 산업분야에서 이미 그 효과가 입증되고 있다. 이와 더불어 기업들은 치열한 경쟁 속에서 시장 점유율을 높이고자 신규고객 발굴 및 기존 고객들과의 지속적인 관계를 유지하고자 노력하고 있다. 이에 본 연구는 소비자의 체험에 주안점을 두고 판매촉진을 위한 마케팅 전략 관점에서 분석하고자 한다. 즉, 전술적 체험제공수단과 비주얼 머천다이징의 상관성 전략 관점에서 살펴본다. (연구방법) 연구방법은 먼저 체험 및 비주얼 머천다이징을 수단으로 판매전시를 위한 주요 스포츠 브랜드 공간을 사례로 선정하고 그 중요성을 살펴보고자 한다. 이를테면, 체험경제에 기반 한 전술적 체험 제공 수단과 상품 판매촉진을 위한 비주얼 머천다이징의 상관관계 및 그 특성과 중요도를 살펴본다. 구체적으로 체험과 판매를 위한 스포츠 브랜드에 있어 체험 제공 수단 요소가 적용되어 비주얼 머천다이징 구성요인 특성이 반영된 공간의 사례를 분석한다. (결과) 연구결과 우선 사례분석의 결과는 다음과 같다. 먼저 체험 제공 수단의 요소는 공간적 환경, 시각적언어적 아이덴티티, 커뮤니케이션, 제품의 외형, 인적 요소의 순서로 그 중요도에 있어 가중치가 있었다. 그리고 비주얼 머천다이징의 구성요인은 조화성, 유행성, 매력성과 기능성, 적합성의 구성요인 순서로 그 중요도가 높았다. 이처럼 긍정적인 소비자 체험과 효율적인 판매를 위한 환경구축을 위해 그 상관성의 중요도를 재인식할 필요성이 있다. (결론) 결국 체험 경제를 위한 전략적 체험 모듈의 구체적 실행방안으로써 체험 제공 수단과 판매 공간에서 상품 판매촉진을 위한 비주얼 머천다이징의 상관관계 관점에서 마케팅 전략을 들여다 볼 필요가 있다. 즉, 감각 등 전략적인 체험모듈을 실행하기위한 전술적 체험의 제공수단은 판매촉진을 위한 비주얼 머천다이징의 전개를 기업들이 제공하는 판매 공간에서 상호 연관관계를 갖고 고객체험 등 제 목적을 달성하고자 노력해야 할 것이다. 이러한 관점에서 바라볼 때 체험 마케팅에 기반 한 긍정적 소비 체험과 효율적인 판매환경의 공간 구축이 가능해 질 것이다.
(Background and Purpose) The consumption environment requires the marketing of the most appropriate experience to effectively stimulate the emotions of fast-changing consumers. In this regard, experience marketing, which induces purchases by emphasizing the emotional aspect through the creation of various customer experiences, has shifted its main focus from the scientific thinking system to human experience, and its effects have already been proven in various industries. In addition, companies are striving to find new customers and maintain lasting relationships with existing ones to gain market share in the face of intense competition. Therefore, this study focused on the consumer experience and analyzed it from the perspective of a marketing strategy for sales promotion. In other words, the study examined the strategic relationship between tactical experience provision and visual merchandising. (Method) First, the research method involved selecting the major sports brand spaces for sales exhibition by means of experience and visual merchandising as a case, and examining their importance. For example, the study examined the relationship between tactical experience-providing means based on the experience economy and visual merchandising to promote product sales. Specifically, the study analyzed the case of a space where the characteristics of visual merchandising factors are reflected by applying elements of experience-providing means to sports brands for experience and sales. (Results) The results of the case analysis were as follows. First, the importance of the elements of experience-providing means was weighted in terms of spatial environment, visual and linguistic identity, communication, product appearance, and human factors. The components of visual merchandising were most important in terms of harmony, fashion, attractiveness, functionality, and fitness. As such, there is a need to recognize the importance of the correlation in order to construct an environment for efficient sales and a positive consumer experience. (Conclusions) On the basis of the findings of this study, it is necessary to look at marketing strategy in terms of the correlation between visual merchandising and the experience-providing means to promote the sale of goods in the sales space as a concrete implementation plan for the strategic experience module of the experience economy. In other words, the means of providing tactical experiences in implementing strategic experience modules, such as sensations, should strive to achieve their objectives, such as customer experiences with mutual relations in the sales space provided by companies for the development of visual merchandising for sales promotion. From this perspective, it is possible to create space for a positive consumption experience and an efficient sales environment based on experiential marketing.