이 연구는 경판 30장본 『홍길동전』과 90년대 ‘우리고전 학습용 만화’로 출간된 학습만화 『홍길동전』 2종의 서사내용을 비교 분석하는데 목적이 있다. 『홍길동전』은 해방 이후 지금까지 많은 사람들에게 익숙한 작품이며 학생들을 위한 다양한 버전으로 끊임없이 재생산되었다. 1976년 금성출판사에서 발간한 ‘칼라과학학습만화’가 교육적 가치를 인정받게 되면서, 우리 고전을 소재로 한 학습만화가 1990년대 이후부터 출간되기 시작했다. 초중고 학생들을 위한 ‘학습용 고전만화’가 본격적으로 등장하면서 어렵기만 했던 고전이 재미있고 흥미롭게 구현된 것이다. 그동안 만화는 교과과정의 보조적 수단으로 활용가치에 대해 논의되었다. 또한 중국 고전 『삼국지』, 『서유기』가 만화, PC게임, 애니메이션, 드라마로 전환되는 콘텐츠로서의 가치에 대한 연구가 중심을 이뤘다. 하지만 학습만화가 원전과 어떤 관계인지, 원전을 어떻게 변형했는지, 만화에서 초점을 둔 것은 무엇인지, 고전의 재해석에 따른 서사변용에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 따라서 본고에서는 소설-만화 간의 양식적 특성의 문제는 배제하고 원전 『홍길동전』의 서사내용이 학습만화 『홍길동전』에 얼마나 충실히 반영되었는지 서사변용에 초점을 두고자 하였다. 경판 30장본 『홍길동전』의 서사를 1. 서언, 2. 출생과 가출, 3. 활빈당 활동, 4. 이상국가 건설, 5. 결언으로 나누어 1) 원전서사 내용의 생략, 2) 원전서사 내용의 부연설명, 3) 원전서사 내용의 변형, 4) 원전서사 내용의 일치에 대해 논하고자 하였다.
The purpose of this study is to compare and analyze the descriptions of two kinds of learning comics, "Honggildongjeon," published in 30th edition of the Gyeongpan and "The Story of Our High School" in the '90s. Since liberation, "Honggildongjeon" has been constantly reproduced in various versions for students, a work familiar to many people. As "Color Science Learning Cartoon," published by Kumsung Publishing Co. in 1976, became recognized for its educational value, learning cartoons based on Korean classics began to be published since the 1990s. With the full-fledged emergence of "classic cartoons for learning" for elementary, middle and high school students, the difficult classics were embodied interestingly and interestingly. In the meantime, comics have been discussed as an auxiliary means of the curriculum. In addition, the study focused on the value of Chinese classics "Three Kingdoms" and "Seo Yu-gi" as contents that are converted into cartoons, PC games, animations and dramas. However, research on how learning comics are related to nuclear power plants, how they are transformed, what is the focus of cartoons, and the narrative changes based on the reinterpretation of classics is insufficient. Therefore, the main school wanted to exclude the problem of stylistic characteristics between novels and cartoons, and focus on the narrative change of how faithfully the narrative of the nuclear power plant "Honggildongjeon" was reflected in the learning cartoon "Honggildongjeon." It was intended to discuss the descriptions of the 30th issue of <Honggil-dongjeon전, 1. preface, 2. birth and run away; 3. activities of active binsang; 4. construction of an ideal country; 5. 1 omission of the contents of the nuclear history; 2) additional explanation of the contents of the nuclear history; 3) transformation of the contents of the nuclear power plant history; 4) agreement.