메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이현희 (Gachon University) 김민수 (Gachon University) 양승정 (Induk University)
저널정보
대한국토·도시계획학회 국토계획 國土計劃 第55卷 第5號(通卷 第251號)
발행연도
2020.10
수록면
109 - 119 (11page)
DOI
10.17208/jkpa.2020.10.55.5.109

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Recently, as walking environment has been reconsidered as one of the important issues in our urban lives, a number of local government-led studies and projects have been conducted to explore ways to improve safety, comfort, and walkability for pedestrians on shared streets. In particular, it is widely accepted that it is important to secure a walkable environment in shared streets for the safety of pedestrians. This study investigates how pedestrians behave on shared streets, and to what degree the walking environment affects their movement and behaviors in accordance with physically-different environmental conditions and street facilities. From the in-depth empirical studies and survey questionnaire, pedestrians’ movement path is found to be non-linear and angled, sometimes doubling back due to a series of obstacles and car traffic. More importantly, pedestrian’s movement flow is greatly affected by the design of the sidewalk. In addition, street facilities play a negative role in the walking environment. It is hoped that these results are useful for follow-up studies investigating how to specifically and practically improve the walking environment.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 고찰
Ⅲ. 조사대상지 보차혼용도로의 현황
Ⅳ. 보차혼용도로에서의 보행자 행태특성
Ⅴ. 결론
인용문헌 References

참고문헌 (8)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-539-001587457