메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이선용 (전통섬유복원연구소) 심연옥 (한국전통문화대학교)
저널정보
한국복식학회 복식 복식 제70권 제6호(통권 제229호)
발행연도
2020.12
수록면
93 - 104 (12page)
DOI
10.7233/jksc.2020.70.6.093

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Among Chinese minorities, Zhuangzu(壯族) is the only minority who has weaved one of the four great silks of China, Zhuangjin(壯錦). Zhuangjin has a long history and an important position among Chinese traditional textile crafts. Several looms have been used to weave Zhuangjin, including Zhurongji(竹笼机), which has been used in Nanning(南寧), Xincheng(忻成), and Binyang(宾阳). Each province has a characteristic type of loom, such as Rongzhou(笼州) loom and Jingxi(靖西) loom. All of the looms have a simple weaving structure, but each forms patterns in a different way. For example, the Zhurong(竹笼) of Zhurongji and the Hwabon on a Tangrou of Rongzhou loom move in a circle to make patterns, unlike other pattern-weaving looms. Although the details of structure and tools are similar, each province has unique local features. Zhuangjin has composed many basic geometric patterns that represent nature and elements of foreign culture including images like flower, ear, phoenix, dragon, lion, butterfly, bird, and treasure. Each pattern has been used to symbolize blessings like fecundity, luck, longevity, and good harvest. As such, Zhuangjin is an original Zhaungzu culture that has been condensed into a practical, artistic, decorative pursuit. Because the Zhuangjin loom of Zhuangzu has a unique structure that cannot be found elsewhere, it is especially significant in the history of loom development.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 좡족과 장금
Ⅲ. 장금 제직 직기의 구조 및 특성
Ⅳ. 장금 문양의 조형성
Ⅴ. 결론
References

참고문헌 (6)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0