메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
朴鸿妍 (北京语言大学) 苏向丽 (北京语言大学) 朴炳仙 (群山大学)
저널정보
한국중국어교육학회 중국어교육과연구 중국어교육과연구 제32호
발행연도
2020.12
수록면
307 - 328 (22page)
DOI
10.24285/CLER.2020.12.32.307

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Spatial measure category is one of the most basic cognitive categories. There are a lot of researches on adjectives in the category of spatial measurement. In the past, most studies have analyzed the spatial meaning and metaphorical meaning of these words from the perspective of semantics and asymmetry. However, there are few comparative studies based on corpus from the perspective of collocation. “大” and “크다” are the most commonly used spatial measure adjectives in Chinese and Korean. Based on the corpus of Chinese and Korean, this paper, from the perspective of adjective collocation, makes a comparative analysis of the spatial meaning, extended meaning and collocation generality and individuality of “大” and “크다” in Chinese and Korean by using qualitative and quantitative methods. The research shows that both languages have generality and individuality in semantics and collocation. Commonness comes from the similarity of human"s experience and experience of the same thing. Due to the differences of cognitive perspective and thinking mode, different nationalities have developed their own characteristics of language expression.

목차

Ⅰ. 引言
Ⅱ. 语料来源、词典释义及搭配词语的确定
Ⅲ. 汉语“大”和韩语“크다”的空间义及搭配对比
Ⅳ. 汉语“大”和韩语“크다”的扩展义及搭配对比
Ⅴ. 汉语“大”和韩语“크다”的共性与个性的认知分析
Ⅵ. 结语
參考文獻
ABSTRACT

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-720-001415159