이 논문에서는 시를 연구하기 위한 단위로 주체와 상황을 제안하고, 그것의 의의를 살피고자 했다. 주체는 시의 언어가 만들어내는 수행적 효과로 출현하며, 실체가 아니라 ‘말하는 것으로 가정’된 지점이다. 시의 목소리는 그 시의 발화를 하는 실체에 종속되는 것(자아, 화자)이 아니라, 그 발화의 효과로서 사후적으로 구성되는 것(주체)이다. 시가 가진 여러 측면을 다층적으로 파악하기 위해서는 화자가 아니라 주체에 초점을 맞추어야 한다. 시에서 대상이란 세계의 이미지들로서, 주체에 의해 포착되고 수집되고 배열된다. 자아 중심의 시학에서 시적 대상이 관념의 재료에 지나지 않는다면, 주체 중심의 시학에서 대상은 세계의 표현이자 세계의 구성물이다. 주체는 시적 대상의 일부로서, 대상들의 위계와 배치를 조망하는 조망점으로 기능한다. 주체와 대상의 연계는 시에서 상황을 발생시킨다. 주체와 대상이 엮여서 현시하는 구체적인 장소와 시간을 상황이라고 부를 수 있다. 상황은 주체, 대상, 구체적인 시간과 장소로 이루어진다. 시는 상황 속에서만 주체를 출현시키며, 상황 속에서만 발언한다. 시가 구현하는 세계가 곧 상황이므로, 상황은 시적 언술의 단위가 된다. 주체가 달라지거나 대상이 교체되면 둘의 관계를 통해서 구성되는 상황이 달라지므로, 상황의 변화를 추적하는 일은 시에서의 의미론적 국면을 추적하는 일이 된다. 상황은 시가 구현하는 세계이며, 복수의 상황이 접속하는 양상이 비유이고, 이렇게 비유의 단위로 포섭된 상황이 이미지다.
This study examines the significance of taking subject and situation as a unit for the study of poetry. The subject emerges as a performative effect created by the language of poetry, and is not an entity but a point in time when the subject is “assumed to s peak.” The voice of a poem is not subordinate to the entity that speaks (self or speaker), but is constituted after the fact, as a result of what is spoken (the subject). Therefore, in order to identify the various aspects of poetry in depth, it is necessary to focus not only on the speaker but also on the subject. The objects in poetry are images of the world that are captured, collected, and arranged by the subject. If poetic objects are nothing more than the raw materials for the expression of self-centric poetics, they are the expression and the construct of the world in subject-centered poetics. Subjects are a part of poetic objects, and function as a viewpoint from which to survey the hierarchy and arrangement of these objects. The link between the subject and the object in a poem, and the given place and time in which they are linked, create the poetic situation. Thus, the situation consists of the subject, object, and a given time and place. In poetry, the subject only emerges or speaks within the situation. Since the world realized in poetry is limited to the situation, the latter becomes a unit of poetic speech. If the subject changes, or the object is replaced by another, the situation that is constructed based on the relationship between the two is also transformed. Therefore, the discernment of situational changes entails the tracking of the semantic dimension of poetry. The situation is the world realized by poetry, metaphor is formed by the connection between multiple situations and their subsumption, and the resulting situation constituted by metaphor is the image.