메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
장미경 (전남대학교)
저널정보
중앙대학교 일본연구소 일본연구 일본연구 제54집
발행연도
2021.2
수록면
247 - 265 (19page)
DOI
10.20404/jscau.2021.02.54.247

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (9)

초록· 키워드

오류제보하기
The Japanese language was the first language for Korean Children children during Japanese colonial occupation. Hangul was a second language because of the “bilingual” textbook.
In the 1910s, the Korean Language Textbook was created to teach Korean and Chinese languages to Korean children at a time when the Japanese language was commercialized as an official Korean language. The textbook contains a version of the hung bu legend and The Old Man with the wen.
In the 1920s, the Korean Language Textbook featured traditional fairy tales, Aesop’s fables, and the Simcheong legend.
A large part of the Japanese language textbook had popular Japanese traditional folktales, such as Momotaro and Flower Grandfather.
According to the classification of the fairy tales described in the Korean, the 1910s genre took the following format: characters, general fairy tales, Aesop’s fables, traditional tales, and myths, in that order. However, in the 1920s, the genre followed this orde: Aesop’s fables, general fairy tales, and characters.
According to the classification of fairy tales described in Korean, the 1910s tales were characterized by the following in the order: general fairy tales, characters, folktales, and Aesop"s fables. while the 1920s saw the following: characters, Aesop’s fables, and myths which were translated into the order of folktales. The contents of the general fairy tale featured mostly Japanese children or adults rather than Korean children.

목차

1. 서론
2. 1910 ~ 1920년대의 초등교과서와 동화
3. <조선어> <일본어>교과서에 공통으로 들어 있는 동화
4. 결론
参考文献
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-309-001469354