최근 코로나 19의 세계적인 유행으로 인해 글로벌 각 대학에서 온라인을 통한 디자인 교육이 이루어지고 있다. 본 연구는 언택트 시대의 디자인 교육 현황의 이해 및 파악을 위하여 한국과 일본의 디자인 대학교를 선택하고 양국의 디자인 교육의 역사와 양 대학의 학사구조, 수업 커리큘럼, 온라인 교육방식을 비교분석하고, 이들 양 대학의 교육사례를 바탕으로 향후 디자인 교육의 방향을 모색하고자 한다. 이에 한국 부산소재 디자인 특성화 대학인 a대학교와 자매대학인 일본 후쿠오카 소재 b대학교를 선정하였다. 본 연구는 언택트 시대의 디자인 교육의 현황을 파악하기 위해 온라인 수업과 대면 수업의 문제점을 중심으로 비교 분석하였다. 연구방법은 다음과 같은 순서로 기술한다. 첫째, 문헌 조사를 바탕으로 한국의 디자인 교육과 일본의 디자인 교육의 역사를 관해 기술하였다. 둘째, 양 대학의 설립배경, 학사구조, 수업의 커리큘럼에 관해 기술하였다. 또한, 기존의 커리큘럼을 기반으로 어떠한 온라인 교육을 진행하고 있는지를 기술하였다. 셋째, 양 대학의 학생(78명), 교수(28명) 총 106명 대상으로 설문조사를 통해 디자인 대학 내 온라인 교육방식의 현황을 기술하였다. 주로 실습수업이 이루지는 디자인 교육에서는 온라인 수업에서의 한계점이 있다. 또한, 수업 중에 카메라 활용 여부와 교수와 학생의 의사소통 등의 문제점이 있다. 이러한 문제점을 파악 후 온라인 수업과 대면 수업의 장단점을 비교하고, 향후 디자인 교육의 방향성을 제시하였다. 디자인 교육은 실습수업이 중요하기에 이론수업은 온라인으로 진행하고, 실습수업은 대면으로 진행하는 방식, 미리 수강인원을 소수로 정하거나 시간별로 진행하는 방식 등 상황에 따라 실습교육이 이루어지도록 할 필요가 있다. 더불어, 본 연구에서는 학생 대상 온라인 교육과 온라인콘텐츠 관련 12문항과 교수 대상 교육 방법, 교육내용, 교수법, 학습격차 관련 11문항에 대한 설문조사를 실시하였다. 이러한 연구 진행 과정을 통해 온라인 교육에서 가상공간을 활용한 AR, VR, 메타버스(Metaverse) 기술기반 캠퍼스 및 강의실 구축 등 새로운 기술과 융합하여 온라인 수업을 진행하는 방법 등을 제안하고자 한다. 또한, 온라인 수업의 장점을 활용하여 기업, 타 대학과 연계한 프로젝트, 글로벌 온라인 강의시스템(MOOC, Coursera) 등을 활용한 학생들의 학습격차 해소 방법 등을 제안하고자 한다.
Due to the recent global trend of Corona 19, design education is being conducted online at universities around the world. In order to understand and understand the current status of design education in the Untact era, this study selects design universities in Korea and Japan, compares and analyzes the history of design education, academic structure, curriculum, and online education. Thus, a university specializing in design in Busan, Korea, and b university in Fukuoka, Japan were selected as sister universities. This study compared and analyzed the problems of online and face-to-face classes to understand the current status of design education in the untact era. The research methods are described in the following order. First, based on literature research, the history of design education in Korea and design education in Japan was described. Second, it describes the background of the establishment of both universities, the academic structure, and the curriculum of the classes. It also describes what online training is being conducted based on the existing curriculum. Third, a survey of 106 students and professors from both universities described the current status of online education in design universities. Design education, where practical classes are mainly conducted, has limitations in online classes. In addition, there are problems such as whether the camera is used during class and communication between professors and students. After identifying these problems, the advantages and disadvantages of online and face-to-face classes were compared, and the direction of future design education was presented. Design training is important, so it is necessary to conduct theoretical classes online, face-to-face, and practice training depending on the situation, such as setting the number of students in advance or conducting them by time. In addition, this study conducted a survey on 12 questions related to online education and online contents for students and 11 questions related to teaching methods, teaching contents, teaching methods, and learning gaps. Through this research process, we would like to propose a method of conducting online classes by converging with new technologies such as AR, VR, Metaverse technology-based campus and classroom construction using virtual space in online education. In addition, we would like to propose ways to solve the learning grid of students using the advantages of online classes, such as projects linked to companies, other universities, and global online lecture systems (MOOC, Coursera).