자본주의의 급성장으로 인한 정신세계와 물질문명 사이의 간극 및 인간성 상실로 인해 혼란을 겪은 20세기의 위기 상황에서 항존주의 교육철학은 기존의 실용주의적 진보주의 교육철학이 그러한 위기의 원인이라고 비판하며 등장하였다. 항존주의는 현대 문명과 교육이 물질주의, 세속주의, 과학숭배주의, 반지성주의, 회의주의에 빠져 동요하고 있음을 지적하며, 영구적, 보편적, 근본적 원리와 진리를 추구함으로써 그러한 위기를 극복해야 한다고 주장하였다. 로버트 허친스(Robert M. Hutchins)와 모티머 아들러(Mortimer J. Adler)가 개발한 항존주의 교육의 핵심 프로그램인 위대한 저서(Great Books)는 고전읽기를 통해 절대적 진리를 발견하는 한편, 이성을 계발하고 사고력을 증진하기를 도모하였다. 하지만 항존주의는 교수자의 역할을 중시하여 학습자의 개성과 요구를 수용하지 못함으로써 전인교육의 저해와 엘리트교육으로 전락할 위험성을 노출하였다. 기본적으로 두 사람이 짝을 이루어 서로 배우고 가르치는 유대 교수법인 하브루타(havruta)는 항존주의의 그러한 단점을 보완할 수 있는 방법론이다. 20세기 후반에 세계 각국의 협동학습 사례로 소개되며 주목받기 시작한 하브루타는 우리나라에는 2010년대 초에 도입된 이후 질문, 논쟁, 비교, 짝 가르치기, 문제 만들기 등의 효과성이 입증되었다. 하브루타는 기본적으로 주제이해, 하브루타, 상호피드백의 3단계 및 이를 중심으로 경청하기, 재확인하기, 반문하기, 집중하기, 지지하기, 도전하기의 여섯 가지 핵심 실천의 원리들로 구성된다. 하브루타의 핵심은 관계성인데 이는 텍스트와 학습자, 학습자와 학습자, 그리고 교수자와 학습자 간의 상호소통의 관계를 지칭한다. 하브루타의 관계적 측면을 중심으로 항존주의 교육의 고전읽기 프로그램을 전개하면 오늘날 4차 산업혁명 시대가 요구하는 협력적 창의역량을 발휘할 수 있고, 글로벌 시대의 민주주의 시민의식 함양하는 한편, 타자를 용납하는 신앙적 관계성을 회복하는 데에도 공헌할 것이다. 다만 브루타를 활용한 고전읽기 프로그램의 교육적 효과성 실현과 효율성 증진을 위하여 짝을 이루는 학습자 수준의 균형, 교수자의 충실한 안내자 역할 수행, 그리고 고전읽기 프로그램의 운영과 구성에 대한 점검을 통해 프로그램의 내실을 기할 것이 요구된다.
Perennialism appeared amid a social crisis such as the alienation of humans caused by the rapid growth of capitalism and dehumanization. Perennial philosophy pointed out that pragmatic progressivism is the main reason for the crisis and asserted that only the perennial and universal truth will overcome the crisis. Representative perennial educators such as Robert Hutchins and Mortimer Adler developed the Great Books program to find the absolute truth and develop rationality. However, perennialism exposes the danger of inhibiting well-rounded education because it focuses too much on the roles of teachers while ignoring the personalities and needs of students. Havruta, the traditional Jewish teaching method by pairing up between students, will be able to make up for the weakness of perennialism. Educators noticed the efficacy of Havruta when it was introduced as the example of cooperative learning in the late 20th century. Havruta was introduced in Korea in the early 2010s and its effectiveness in the field of questioning, debating, comparing, teaching pairs, and problem-solving was proved. Havruta includes three steps of the understanding of themes, havruta practicing, mutual feedback, and six practical principles of listening, articulating, wondering, focusing, supporting, and challenging. The core of havruta is a relationship such as the relationship between the text and students, the relationship between students, and the relationship between teachers and students. If the Great Books of perennialism utilizes the relational features of havruta, the perennialism overcomes its weaknesses and develops the creativity of students needed in the era of the 4th Industrial Revolution.