본 연구의 목적은 COVID-19 이후 뉴노멀(New Normal)시대의 새로운 패러다임으로 떠오르고 있는 가상현실 기술을 활용한 VR 관광(VR Tourism) 연구를 통해 측정 가능한 핵심속성에 대하여 탐색적인 연구를 시도하여 향후 VR 관광 개발자와, 연구자, 소비자 모두에게 필요한 기초 정보를 제공하기 위함이다. VR 영상 분석을 위한 척도의 코드화로서 영상을 가이드 유무, 자막 유무, 항공촬영 유무, 콘텐츠 유형 분류, 시점 별 분류, 외국어 유무, 내레이션 유무, 화면역동성 유무의 8가지로 분류하였다. 실증분석의 결과, 첫째, 관광지 원격현장감에 대한 유목화가 가능함이 확인되었다. VR 관광의 경우, 콘텐츠 유형(문화관광, 자연관광, 기타관광)과 관찰자 시점(1인칭, 2인칭, 3인칭)에 따라 매우 유의적인 차이를 보이는 특징들을 발견하게 되었다. 둘째, 관광지 원격현장감과 상호작용성 간에는 유의미한 차이를 보이고 있어서 원격현장감의 기술과 내용적 차별성이 YouTube 플렛폼의 상호작용성 측정도구인 조회수, 구독자수, 댓글수, 좋아요와 싫어요의 반응 증감 효과로 나타나고 있는 것을 확인 할 수 있었다. 결론적으로 VR 관광에서 원격현장감의 속성은 영상을 분석한 결과 기술적 요소에 해당되며 상호작용성에 있어서도 유의미한 차이를 발견할 수 있었다. 실무적 시사점으로는 YouTube 플렛폼의 상호작용성 측정도구들이 본 연구를 통해서 유의미한 결과가 도출되어 유목화의 평가에 유효함을 확인 할 수 있었다.
The purpose of this study is to provide basic information necessary for VR tourism developers, researchers, and consumers by attempting an exploratory research on the key measurable attributes through VR tourism, which has emerged as a new paradigm in the New Normal era since COVID-19, and p. As the coding of scales for VR video analysis, the video is classified into eight categories: guide presence, subtitle, aerial shot, content type classification, viewpoint classification, foreign language, narration, and screen dynamics. As a result of the empirical analysis, first, it was confirmed that the typology of telepresence and interactivity is possible. Regarding VR tourism, the results showed that features vary significantly according to the type of content (cultural tourism, nature tourism, and others) and the observer’s viewpoint (first person, second person, third person). Second, there is a significant difference between the telepresence and the interactivity of the tourist destination; therefore, the technology and the content types were differentiated by the effect of increasing or decreasing the response of views, subscribers, comments, and likes or dislikes. These are tools for measuring the interactivity of the YouTube platform. In conclusion, in VR tourism, the properties of telepresence found a significant difference in the interactivity. Practical implications are that the tools for measuring the interactivity of the YouTube platform were shown to be effective in evaluating factors, according to this study.