메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박지영 (전남대학교) 백승현 (전남대학교)
저널정보
21세기영어영문학회 영어영문학21 영어영문학21 제34권 제1호
발행연도
2021.1
수록면
211 - 235 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study explored the choice of definite the and demonstrative that across direct and associative anaphoric contexts in fifty-six L1-Korean L2-English learners and twenty-eight native speakers of English (NSE) as a reference group. The L2-English participants were divided into two groups on the basis of their grammatical proficiency as measured by a cloze test. Additionally, L1-Korean and L2-English forced-choice elicitation tasks were conducted to examine how they choose L1 and L2 determiners across the distinctive anaphoric contexts. The results showed that the NSEs highly preferred the across all contexts. Meanwhile, in the direct anaphoric contexts, the L1-Korean L2-English learners exclusively preferred ku in their L1 and the in their L2 regardless of their L2 grammatical proficiency, properly mapping ku onto the. In the associative anaphoric contexts, they dominantly preferred the zero article in their L1, but the low-proficient L2 learners chose the much less often than the high-proficient ones, demonstrating their fluctuant choice between the and that. These results suggest that the low-proficient L2 learners undergo great difficulties in distinguishing the and that in contexts where implicit antecedents emerge, improperly mapping the zero article in their L1 onto either the or that in their L2. The possible linguistic reasons for their unstable choice and pedagogical implications were further discussed.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0