본 연구는 유학생의 라이프스타일이 관광지선택속성, 행동의도, 만족도에 미치는 영향을 알아보기 위하여 다음과 같이 연구를 하게 되었다. 첫째, 유학생 라이프스타일이 관광지선택속성에 미치는 영향정도를 파악하기 위해 라이프스타일의 각 항목들을 요인 분석하였다. 그리고 회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 유학생 라이프스타일의 요인 합리적계획성, 가족중심성의 요인은 매력성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기존의 관광여행 상품의 관광지 현지에서 일반적인 경관 관광을 하는 것에서 탈피하여 유학생들의 자존감을 높일 수 있는 관광지에서의 미션투어, 교육투어, 체험투어를 개발해서 제공해야 할 것으로 보인다. 둘째, 유학생 라이프스타일이 행동의도에 미치는 영향정도를 파악하기 위해 라이프스타일의 각 항목들을 요인 분석하여 회귀분석을 실시한 결과 유학생 라이프스타일의 요인 감각추구형, 가족중심형의 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 안전함을 높이기 위해서는 지자체, 지역 단체와 연계한 사고 시 대체 상황을 보여 줄 수 있는 가이드라인 정보 제공과 지역주민들과 함께 참여하여 지역의 문화·역사를 배우며 체험하는 지역 프로그램을 개발해야 할 것으로 보인다. 셋째, 유학생 라이프스타일이 만족도에 미치는 영향정도를 파악하기 위해 라이프스타일의 각 항목들을 요인 분석하여 회귀분석을 실시한 결과 유학생 라이프스타일의 요인 합리적계획성, 감각추구형, 가족중심형의 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 지자체에서는 관광지 홍보 시 관광 휴양과 함께 개인의 개발을 할 수 있는 프로그램을 홍보하고, 관광지관련 단체에서는 편안함을 줄 수 있는 프로그램을 홍보를 공동 홍보라인을 구축해서 진행해야 할 것으로 보인다. 넷째, 관광지선택속성이 행동의도에 미치는 영향정도를 파악하기 위해 관광지선택속성의 각 항목들을 요인 분석하여 회귀분석을 실시한 결과 관광지선택속성의 요인 매력성과 접근성의 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대다수 유학생들은 개인 차량이 없기 때문에 관광을 많이 하는 주말에는 접근성이 뛰어난 곳에서 셔틀버스와 같은 임시 대중교통을 운행해야 할 것으로 보인다. 다섯째, 관광지선택속성이 만족도에 미치는 영향정도를 파악하기 위해 관광지선택속성의 각 항목들을 요인 분석하여 회귀분석을 실시한 결과 관광지선택속성의 요인 매력성과 접근성의 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유학생들의 온라인 커뮤니티, SNS를 통한 관광지 정보를 홍보해야 할 것이고, 더 나아가 유학생의 본국에까지 홍보를 하기 위해 다양한 언어로 구성한 홍보를 해야 할 것이다. 마지막으로 행동의도가 만족도에 미치는 영향정도를 파악하기 위해 행동의도의 각 항목들을 요인 분석하여 회귀분석을 실시한 결과 행동의도와 만족도는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 애호도는 주관적인 심리요인으로 유학생 관련 다채로운 행사를 계획, 진행하면서, 관광지에 대한 애호도는 높아질 것으로 보인다. 이것을 위해서는 유학생과의 커뮤니티 형성으로 쌍방향 의견을 통한 프로그램 개발이 필요하고, 관광지 추천 제도를 구상하여 추천자를 위한 포인트, 또는 해택 제도를 운영해야 할 것으로 보인다.
In this study, the following study was conducted to find out the effect of international student's lifestyle on tourist destination selection attributes, behavioral intentions, and satisfaction. First, factors of lifestyle were analyzed to understand the degree of influence of international student lifestyle on tourist destination selection attributes. And the results of regression analysis are as follows. The factors of international student lifestyle rational planning and family-centeredness were found to have a significant influence on attractiveness. It seems that it is necessary to develop and provide mission tours, educational tours, and experiential tours in tourist destinations that can increase the self-esteem of international students by breaking away from conventional scenic tours in tourist destinations. Second, in order to understand the degree of influence of international student lifestyle on behavioral intention, a regression analysis was conducted by analyzing each item of lifestyle. Appeared to be crazy. In order to increase safety, it is necessary to provide guideline information that can show alternative situations in case of an accident in connection with local governments and local organizations, and develop local programs to learn and experience local culture and history by participating with local residents. Third, in order to understand the degree of influence of international student lifestyle on satisfaction, a regression analysis was conducted by analyzing each item of lifestyle. Has been shown to affect. When promoting tourist destinations, local governments should promote programs that allow individual development along with tourism and recreation, and touristic-related organizations should establish a joint public relations line to promote programs that provide comfort. Fourth, in order to understand the degree of influence of the tourist destination selection attribute on the behavioral intention, a regression analysis was conducted by analyzing each item of the tourist destination selection attribute. . Since most international students do not have private vehicles, it is expected that temporary public transportation, such as shuttle buses, should be operated from places with excellent access during the weekends when sightseeing is a lot. Fifth, in order to understand the degree of influence of the tourist destination selection attribute on satisfaction, a regression analysis was conducted by analyzing each item of the tourist destination selection attribute. It is necessary to promote information on tourist destinations through online communities and SNS of international students, and furthermore, to promote international students to their home countries, publicity in various languages ??should be provided. Finally, in order to understand the degree of influence of behavioral intention on satisfaction, the results of regression analysis by factor analysis of each item of behavioral intention showed that behavioral intention and satisfaction had a significant effect. Affinity is a subjective psychological factor. As various events related to international students are planned and conducted, the affinity for tourist destinations is expected to increase. For this, it is necessary to develop a program through interactive opinions through the formation of a community with international students, and it is necessary to devise a system for recommending tourist destinations and operate a system of points or benefits for recommenders.