본 연구는 목표지향행동이론(Model of Goal-directed Behavior[MGB])을 바탕으로 부모가 학령기 발달장애 자녀에게 어떻게 신체활동을 지원하는지 이해하기 위해, 발달장애 자녀를 위한 부모의 신체활동 지원 행동의 예측요인을 파악하고 요인들 간의 영향력과 설명력을 비교·분석하였다. 또한, 부모의 신체활동 지원이 자녀의 실제 신체활동을 얼마나 예측하는지 알아보았다. 본 연구의 대상은 서울, 경기도, 충청북도에 거주하고 있는 학령기 발달장애인(만 7세 이상 18세 미만)의 부모였다. 편의표집추출법을 이용하여 재활체육센터, 특수학교, 특수학급, 발달장애인치료센터를 통해 총 307명의 부모를 모집하였다. 인구사회학적 특성 7문항, MGB관련 20문항, 부모지원 7문항, 신체활동 10문항 총 44문항으로 구성된 지필설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료 중 결측치 1개 이상을 가진 23명의 설문 자료를 제외하고 284명의 자료를 최종분석에 사용하였다. 연구가설 검증을 위해 SPSS(25.0)와 Mplus(8.6)를 활용하여 경로분석과 회귀분석을 실시하였다. 연구결과, 긍정적 예기정서(β=.35, p<.001), 지각된 통제감(β=.33, p<.001), 태도(β=.13, p<.05), 부정적 예기정서(β=.11, p<.001)는 열망을 유의하게 예측하였고 설명력은 52%로 나타났다. 열망(β=.31, p<.001)은 행동의지를 유의미하게 예측했고 설명력은 9%로 나타났다. 지각된 통제감(β=.31, p<.001)과 행동의지(β=.28, p<.001)는 부모지원의 유의미한 예측요인으로 밝혀졌고, 부모지원(β=.36, p<.001)은 실제 자녀의 신체활동량을 유의미하게 예측하였다. 본 연구를 통해 MGB는 발달장애 아동 및 청소년의 신체활동 참여 촉진에 중요한 역할을 하는 부모지원의 과정을 이해하는 데 유용한 이론임이 밝혀졌다. 발달장애 자녀의 신체활동 참여를 늘리기 위해 부모의 태도, 긍정적 예기정서, 부정적 예기정서, 지각된통제감, 열망, 의지를 개선할 수 있는 체계적이고 효과적인 방안과 전략이 필요할 것이다.
This study aims to understand how parents support physical activity for their school-age children with developmental disabilities based on the Model of Goal-directed Behavior (MGB). Predictive factors were identified and their influences and explanatory power were compared and analyzed. In addition, we investigated how much parental physical activity support predicts their children's actual physical activity. The study participants were parents who have children with developmental disabilities (aged 7 to 18) living in Seoul, Gyeonggi-do, and Chungcheongbuk-do, South Korea. A total of 307 parents were recruited through rehabilitation sports centers, special schools, special classes, and therapy centers for developmental disabilities using the convenience sampling method. Data were collected using a paper-based questionnaire consisting of a total of 44 questions, including 7 questions on demographic characteristics, 20 questions on MGB, 7 questions on parental support, and 10 questions on physical activity. For the final analyses, data of 284 participants people were used, except for data of 23 parents who had one or more missing values. To test research hypotheses path analysis and regression analysis were conducted using SPSS (25.0) and Mplus (8.6). As a result of the study, positive anticipatory emotions (β=.35, p<.001), perceived behavioral control (β=.33, p<.001), attitude (β=.13, p<.05), negative anticipatory emotions (β=.11, p<.001) significantly predicted desire, and the explanatory power was 52%. Desire (β=.31, p<.001) significantly predicted behavioral intention, and the explanatory power was 9%. Perceived behavioral control (β=.31, p<.001) and behavioral intention (β=.28, p<.001) were significant predictors of parental support behavior, and parental support behavior (β=.36, p<.001) significantly predicted the actual amount of physical activity of their children. Through this study, it was found that MGB is an useful theory to understand the process of parental support that plays an important role in promoting participation in physical activity of children and adolescents with developmental disabilities. In order to increase the physical activity participation of children with developmental disabilities, systematic and effective programs and strategies to improve parental attitudes, positive anticipatory emotions, negative anticipatory emotions, perceived behavioral control, desire, and behavioral intention may be necessary.