온라인 쇼핑 대상물품에는 소비자 관여가 적은 물품, 소비자 관여가 높은 물품이 있다. 이 중 표준화된 일반 소비재화와 달리 소비자 관여가 높은 의류의 경우 소비자는 쇼핑활동을 함에 있어 더 많은 염려나 불안감을 느끼게 된다. 온라인거래를 통해 처음으로 의류를 구매하고자 하는 소비자는 더더욱 신중한 태도를 보이게 될 것이고 이는 의류상품의 온라인 거래나 의류시장이 위축될 수 있게 한다. 공급자가 제공하는 웹사이트를 통해 소비자는 소비활동을 한다는 특성을 고려하여 본 연구는 패션의류를 중심으로 모바일 쇼핑 활동을 하고 있는 중국의 소비자를 대상으로 소비자의 구매 태도와 소비만족 그리고 이에 영향을 미치는 웹사이트 관련 요인과의 상호 관련성을 분석하고자 한다. 특히, 웹사이트 관련 변수(독립변수)로는 ‘이용 편리성’, ‘보안성’, ‘신뢰성’, ‘가격경쟁력’, ‘품질의 신뢰성’을 그리고 소비자의 소비활동 설명변수(종속변수)로는 ‘구매 태도’와 ‘소비 만족’을 선정하였다. 모바일을 통한 쇼핑활동이 확대됨과 동시에 웹사이트 상에 제공되는 서비스 관련 내용에 대한 소비자의 기대속성이 변해갈 수 있다는 사실을 고려해 볼 때 본 연구의 결과는 관련 업계와 관련 연구 분야에 유익한 마케팅적 시사점과 학술적 시사점을 제공할 수 있을 것이라 사료된다. 이를 위해 설문조사는 2019년 9월10일부터 2019년 10월 15일까지 약 45일 동안 진행하였고 총 350부의 표본을 분석에 사용하였다. 실증분석 방법으로 SPSS Statistics 22.0 통계패키지를 활용하였으며 통계기법으로 신뢰도분석, 빈도분석, 요인분석, 다중회귀분석, 상관관계분석 등이 활용되었다. 그 결과, 모바일을 이용하여 패션의류를 구매하는 소비자의 태도에는 패션의류의 품질에 대한 신뢰성, 웹사이트에 대한 신뢰성, 구매 예정인 패션 의류의 가격경쟁력, 웹사이트 보안성과 같은 변수들이 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그렇지만, 웹사이트의 이용 편리성 변인은 영향이 없는 것으로 나타났다. 한편, 소비자 만족에는 가격경쟁력, 웹사이트에 대한 신뢰성, 패션의류의 품질에 대한 신뢰성, 웹사이트의 이용 편리성과 같은 변수들이 정(+)의 영향을 미치고 있었으나 웹사이트 보안성은 상관이 없는 것으로 나타났다. 나아가, 구매태도는 소비만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.
Online shopping products include low consumer involvement and high consumer involvement. Unlike general standardized consumer goods, in the case of clothes with high consumer involvement, consumers experience more anxiety in shopping. Specially, first consumers who want to purchase clothing through online shopping mall will be more cautious, which will allow online shopping of clothing products or the apparel market to shrink. This study aims to analyze the correlation between consumer purchasing attitudes, consumer satisfaction, and website-related factors affecting Chinese consumers who are engaged in mobile shopping activities centering on fashion clothing. For this research purpose website-related variables(independent variables) include 'Ease of Use', 'Security', 'Reliability', 'Price Competitiveness','Quality Reliability', and 'Purchase Attitude' and 'Consumption Satisfaction' as explanatory variables (dependent variables) of consumers' consumption activities were adopted. Reflecting the trend of expanding mobile shopping activities and changing consumer expectations for mobile shopping websites, this study identifies the relationship between variables and provides the marketing and academic implications that are beneficial to related industries and related research fields. To this end, the survey was conducted for approximately 45 days from September 10, 2019 to October 15, 2019, and a total of 350 samples were used for analysis. SPSS Statistics 22.0 statistical package was used as an empirical analysis method, and reliability analysis, frequency analysis, factor analysis, multiple regression analysis, and correlation analysis were used as statistical methods. As a result, variables such as reliability of quality of fashion clothing, reliability of website, price competitiveness of fashion clothing to be purchased, and website security have a positive effect on the attitude of consumers who purchase fashion clothing using mobile. On the other hand, variables such as price competitiveness, reliability of the website, reliability of the quality of fashion clothing, and convenience of using the website have a positive effect on customer satisfaction, and furthermore, purchasing attitude positively affects consumption satisfaction.