네덜란드, 독일 등 세계적인 항만을 보유한 국가들은 항만의 경쟁력을 향상시키기 위해 자동화 터미널을 개발하고 있다. 2018 년까지 개장한 전 세계의 자동화 터미널은 8개, 완전 자동화 터미널은 6개에 이르며, 특히 2015년 이후에는 선박 하역작업까지 무 인방식으로 운영하는 완전 자동화 터미널의 수가 증가하고 있다. 반면에 우리나라 부산항 신항의 5개 컨테이너 터미널은 모두 부 분 자동화 방식으로 운영되고 있지만, 세계적으로 뛰어난 선석 생산성을 보여주고 있다. 그러나 이러한 배경에도 불구하고 국내에 서 항만을 구성하고 있는 개별적인 컨테이너 터미널의 효율성에 대한 연구는 부족한 실정이며, 특히 자동화 터미널의 효율성과 관련된 연구는 매우 제한적인 상황이다. 따라서 본 연구는 DEA 모형을 이용하여 전 세계의 1개 완전 자동화 터미널, 5개 자동화 터미널, 6개 부분 자동화 터미널을 대상으로 효율성 분석을 실시하여 각 터미널의 효율성과 비효율성의 원인을 규명하는 것을 목 적으로 한다. 이를 위해 5개의 투입변수로 터미널 면적, 선석 길이, 안벽 크레인 수, 야드 크레인 수, 이송장비 수를 선정하였다. 그리고 동일하게 선정된 투입변수에 대해 2016년도 컨테이너 처리량과 연간 하역능력을 각각 산출변수로 설정하고, 두 차례에 걸 쳐서 효율성 분석을 실시하였다. 그 결과, 2016년도 컨테이너 처리량을 산출변수로 설정한 효율성 분석에서는 부분 자동화 터미널 이 가장 효율적인 것으로 나타났지만, 연간 하역능력을 산출변수로 설정한 효율성 분석에서는 완전 자동화 터미널과 자동화 터미 널 또한 효율적인 것으로 나타났다. 그리고 비효율성의 원인은 산출변수가 최적의 규모가 아닌 것에 기인한 것을 확인하였다
Countries with global ports, such as the Netherlands and Germany, are developing automated terminals to enhance their competitiveness. Worldwide, eight automated terminals and six fully automated terminals have been opened by 2018. And since 2015, the number of fully automated terminals that handle unloading of ships in an unmanned manner has been increased. On the other hand, although all five container terminals at Busan New Port of Korea are operated by semi-automation method, they have recorded outstanding berth productivity worldwide. However, despite the current situation, studies on the efficiency of individual container terminals constituting ports are insufficient in Korea. In particular, studies on the efficiency of automated terminals are very limited. Therefore, the purpose of this study is to identify the causes of the efficiency and inefficiency of each terminal by conducting efficiency analysis on one fully automated terminal, five automated terminals, and six semi-automated terminals using the DEA model. For this purpose, five input variables were selected such as terminal area, berth length, number of quay cranes, number of yard cranes, and number of transfer equipment. In addition, the container throughput in 2016 and annual loading capacity were set as output variables for the selected input variables, and efficiency analysis was conducted twice. As a result, the semi-automated terminal was the most efficient in the efficiency analysis with the container throughput in 2016 as the output variable, but the fully automated terminal and the automated terminal were also efficient in the efficiency analysis with the annual loading capacity as the output variable. And it was confirmed that the cause of inefficiency was due to the output variable being not optimal.