인간사회에서 한 사람의 자아가 영향력을 가지는 범위는 그가 가진 신체적 조건보다는 그가 주변의 조건들을 어떻게 활용하느냐에 따라 좌우된다. 일정한 조건을 확보함으로써 개인은 타자의 영향력을 최대한 배제하고 자신에 대한 자기지배력을 가지게 된다. 17~18세기 유럽에서 근대국가를 형성하면서, 개인의 생명과 재산에 대한 권리는 바로 그러한 조건을 확보하기 위해 필수적인 것으로 여겨졌다. 개인은 자신이 마음대로 이용할 수 있는 재화와 자산을 소유함으로써, 자신의 역량을 최대한 발휘하고 자신이 원하는 목적을 위해 타인의 역량도 활용하며 자아를 확장할 수 있다. 이에 비해, 유학에서 이상으로 삼았던 성인 혹은 군자는 자연의 보편적 원리에 개인의 가치관을 일치시킴으로써 사적 개인이 아니라 자연법칙 수준의 사회적 공공성에 동참하여 공적 인재로 사회의 인정을 받음으로써 자아를 확대한다. 그 경우에 개인의 자아는 타인들까지 포용하며 사회 전체 혹은 자연 전체의 수준으로 확대된다. 근대사회의 자아 확장은 상업과 산업의 발달 및 신대륙 진출이라는 역사적 상황 속에서 생산력의 급속한 확대와 방대한 미개척 자원의 활용을 전제로 한 것이었다. 그러나 현재의 자본주의 정치경제구조 속에서는 생산력의 확대가 적절한 분배로 이어지도록 하는 방법을 찾지 못하고 있고, 지구상에는 신대륙도 더 이상 존재하지 않는다. 그런데 유학은 제한된 자원과 재생능력이 한정된 지구의 환경을 전제로 하여 성립되어 수백 년 간 국가의 철학・이념으로 기능했었고, 그러한 면에서 유학의 경험과 지혜를 참고할 필요가 있다. 물론 유가의 방식은 당시에 소수의 사회 엘리트를 양성하기 위한 것이었고, 그만큼 일반인의 접근이 쉽지 않다. 그에 비해 근대사회에서 재산의 축적을 통해 자유와 평등을 확보하는 자아 확장 방식은 현재의 욕망 추구를 기본 動因으로 삼는다는 점에서 일반인들이 시도하기에 그리 어렵지 않다. 그러나 유학에서 택한 방식은 우주와 자연의 생성・운용 원리와 질서를 이성적으로 이해・체득하고, 그 위에서 만물과 인간의 생성・변화, 그리고 인간의 위상과 역할에 대한 체계적인 이론을 세워 사람들을 가르치고 설득함으로써, 사람들이 자발적으로 그 원리에 따라 사회를 운영하도록 하는 것이다. 과거에 비하면 현대사회의 인간은 전 우주의 질서 속에서 자신의 위상과 역할을 이해하고 자신의 미래를 설계하고 집행하기 위해 필요한 지식과 조절 장치를 훨씬 풍부하게 가지고 있다. 그렇다고 해서, 모든 사람이 유학의 성인군자가 되기를 기대하기는 어렵겠지만, 적어도 인간, 사회, 자연에 대한 풍부한 지식을 바탕으로 현재의 욕망 추구보다는 장기적 안목을 가지고 삶을 설계해 가는 인간상을 만들고 추구해 갈 수 있을 것이다.
In human society, the scope in which one’s ego or self can influence a society is dictated more by how one utilizes his surroundings than his physical conditions. By obtaining particular conditions, an individual rejects influence from others as much as he can and acquires self-control. In 17th and 18th century Europe where the modern concept of nation was in the making, the rights to one’s life and property were seen as indispensable to ensuring the aforementioned conditions. With goods and wealth freely at one’s disposal, an individual can live up to his maximum potential and take advantage of the potential of others as well to achieve his purposes, thereby expanding his ego. On the contrary, the ‘sage’or ‘wise men’ – the ideal men in Confucianism – assimilate the values of individuals with the universal principles of nature, and expand their ego as they are recognized by society not as an individual but as a public leader by participating in achieving public good at the level of natural law. In such a case, the ego of an individual embraces others, expanding to include the entire society or even entire nature. In modern society, the expansion of ego was founded on the advancements in commerce and industry as well as access to the New World by which productivity was fueled and vast resources were developed. However, the current capitalist system that dictates our political economic structure has not yet discovered away to evenly distribute the fruits of increased productivity. Moreover, there is no more New World to discover. Confucianism on the other hand is built on the concept that the Earth has limited resources and ability to restore itself. Having served as the national philosophy for centuries, the Confucian experience and wisdom are worthy of note. Such Confucian ways were by all means designed to train and foster a limited number of the social elite and therefore hardly accessible by the general public. In contrast, the expansion of the ego in modern society by accumulating wealth and securing freedom and equality is fundamentally driven by the pursuit of one’s current desires, making it more accessible to and actionable by the public. Confucianism propagated itself by understanding and learning the principles and order of how the universe and nature were created and driven, based on which methodical theories were constructed to dictate how all things and people came to be, how they changed, and the role and status of human beings. The system was taught to people, persuading them to voluntarily comply with the principles and stay within the bounds of society. Compared to their predecessors, modern people have much greater knowledge and control they need to understand their own role and status under the law of the universe, capable of designing their own future and living a life accordingly. While this does not mean that everyone is expected to be a sage as defined by Confucianism, people now have greater access to the profound knowledge of human, society and nature, based on which they may create an ideal concept of human – designing one’s life with a long-term view instead of seeking instant gratification – and live accordingly.