배경 및 목적: 본 연구는 청소년지도사의 청소년활동에 대한 요구를 파악하여 청소년활동의 방향성을 찾아보고자 하는 데 목적이 있다. 방법론/접근: 이를 위해 청소년지도사 88명을 대상으로 청소년지도사의 활동환경, 활동정책발굴 등을 위한 설문조사를 실시하였고, 청소년지도사 7명을 대상으로 청소년지도사의 활동환경상황, 여건, 향후 핵심과제발굴 등을 위한 FGI를 실시하였다. 결과/결론: 첫째, 청소년지도사는 연령이 높을수록, 근무기간이 길수록 전략수립에 많은 고민을 하고 있었다. 둘째, 청소년시설은 대체적으로 청소년을 위한 사업을 하기 위한 중장기 전략과 구체적인 실현 방법을 찾기 위해 노력하고 있고, 그로 인한 청소년의 균형잡힌 성장을 이루기 위한 노력을 하고 있었다. 셋째, 청소년지도사가 지각하는 청소년활동의 요구도에 있어서 청소년지도사는 거의 모든 영역에서 활동의 중요성이 높다고 보았다. 특히, 자기주도활동의 요구도가 가장 높게 나타났고, 혁신, 4차산업 등 신기술적 관점에 대한 필요인식을 높게 나타냈으며, 청소년들의 체험적 영역에서 필요성이 높게 나타났다. 넷째, 코로나19시대 비대면활동추진을 위해 청소년지도사는 중요한 지원으로 장비의 직접지원에 대한 요청과 프로그램을 구성하는 자료가 모여있는 플랫폼의 구성이 매우 중요함을 나타냈다. 다섯째, 청소년지도사는 지방자치단체가 청소년정책에 대한 미래의 비전수립을 하고, 청소년정책 담당공무원이 정책에 대한 인식을 가져야 함을 요구하였다. 여섯째, 청소년시설과 학교연계 활동을 해 나가기 위해 실질적인 학교연계가 가능한 플랫폼 구성이 필요하다고 보았다. 일곱째, 코로나19로 인한 비대면시대에 활동활성화를 위해 청소년의 건강성 수준에 대한 욕구조사를 실시하고, 활동지원을 위한 인프라구축이 이루어져야 함을 나타냈다. 어덟째, 지역의 상황을 고려한 활동여건을 조사하여 청소년활동을 제공하는 것이 필요하다고 보았다. 시사점: 청소년지도사의 청소년활동에 대한 요구를 알고, 청소년지도사의 활동여건 파악과 현장 적용성을 높이기 위한 기초자료로 활용할 수 있다.
Background & Purpose: The purpose of this study is to find out the direction of youth activities by identifying the needs of youth instructors for youth activities. Methodology/Approach: To this end, a survey was conducted on 88 youth instructors to discover the activity environment and activity policies of youth instructors, and FGI was conducted on seven youth instructors to discover the environment, conditions, and future core tasks. Findings/Conclusions: First, the older the youth instructors, the longer they worked, the more they were concerned about establishing strategies. Second, youth facilities are generally striving to find mid- to long-term strategies and concrete realization methods for conducting projects for youth, and thereby, making efforts to achieve a balanced growth of youth. Third, in the demands of youth activities perceived by youth instructors, youth instructors saw that the importance of activities is high in almost all areas. In particular, the demand for self-directed activities was the highest, and the need for new technology perspectives such as innovation and 4th industry was high, and the necessity was high in the experiential area of youth. Fourth, for the promotion of non-face-to-face activities in the era of Covid-19, youth instructors indicated that it is very important to construct a platform where requests for direct support of equipment and data constituting the program are gathered as an important support. Fifth, the youth instructor demanded that local governments establish a future vision for youth policy and that public officials in charge of youth policy should be aware of the policy. Sixth, in order to carry out activities related to youth facilities and schools, it was deemed necessary to construct a platform capable of practical school connection. Seventh, it was indicated that in order to revitalize activities in the non-face-to-face era due to Covid-19, a desire to find youths' health level should be conducted, and infrastructure should be established to support activities. Eighth, it was considered necessary to provide youth activities by investigating the activity conditions in consideration of the local situation. Implications: This study is meaningful in that it can be used as basic data to understand the youth instructor's demands for youth activities, and to grasp the youth instructor's activity conditions and increase the applicability in the field.