본 연구는 뉴스포츠와 두뇌의 관계를 고찰한 결과를 토대로 뇌기반 뉴스포츠 수업의 원리와 전략을 탐색하고 프로그램을 개발하는데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 뇌기반 수업의 원리 및 전략과 뉴스포츠의 관련성을 분석하여 뇌기반 뉴스포츠 수업 원리 및 전략을 탐색하였다. 특히, 뇌기반 뉴스포츠는 안정성의 원리, 동기유발의 원리, 감각활용의 원리, 개별화의 원리, 반복연습의 원리, 리듬활용의 원리, 경험확대의 원리, 활동수용의 원리, 활동통합의 원리 등으로 구성하였다. 뇌기반 뉴스포츠 프로그램을 적용한 수업은 뇌 친화적 환경 만들기, 학습문제 파악하기, 게임 전략 및 방법 탐색하기, 피드백 및 격려하기의 4단계로 종목당 5차시를 배정하여 총 20차시를 구성하였다. 뇌기반 뉴스포츠 수업프로그램은 뇌기반 수업 원리 및 전략을 토대로 체계적으로 구조화, 조직화되어 있다. 뇌기반 뉴스포츠 원리와 전략을 제시하여 목표 달성을 돕고 그 효과를 평가하도록 프로그램을 구성하였다. 프로그램의 내용이나 기능을 수준에 맞게 배열하여 교육과정을 재구성하는 모델을 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 그러나, 프로그램을 적용할 연구대상의 범위를 확대하여 다양한 지역에 거주하는 학생들에게 확대할 필요가 있다. 또한, 초등학교 3, 4학년을 대상으로 연구하였으므로 본 연구의 결론을 초등학교 5, 6학년, 중학생, 고등학생들에게 적용하기 위해서는 프로그램 내용이나 적용방법을 대상에 맞게 수정하여 적용해야 할 필요가 있다.
The purpose of this study is to explore the principles and strategies of brain-based new sports lesson and to develop programs based on the results of studying the relationship between new sports and brain. In order to achieve the purpose of this study, we explored the principles and strategies of brain-based new sports lesson by analyzing the relationship of the principles and strategies of brain-based lesson and the new sports. In particular, the brain-based new sports is based on principle of stability, principle of motivation, principle of sensory utilization, principle of individualization, principle of repeated practice, principle of rhythm utilization, principle of experience expansion, principle of activity acceptance, principle of activity integration, etc. The lesson that applied the brain-based new sports program consisted of 20 classes in total, with five classes per event in four stages: creating brain-friendly environment, learning problems, exploring game strategies and methods, feedback and encouragement. Brain-based new sports lesson is systematically structured and organized based on the principles and strategies of brain-based lesson. Based on the brain-based new sports principles and strategies, the program was designed to help achieve goals and assess their effectiveness. It is meaningful in that it has presented a model for redesigning the curriculum by arranging the contents or functions of the program according to the level. However, it is necessary to extend the scope of the research subject to which the program is applied to students living in various regions. In addition, since the study was conducted for third and fourth grade of elementary school students, the conclusion of this study need to be adapted to fit the contents or application methods of the program in order to be applied to fifth, sixth grade of elementary school, middle and high school students.