본 연구는 긍정적 행동지원에 따른 교사의 교수행동 변화와 그에 따른 발달지체유아의 행동, 즉 문제행동과 참여행동 간의 관계를 연구하였다. 이를 위해 통합교육을 실행하고 있는 서울 소재의 국공립 어린이집 두 기관(U, M)을 선정하여, 만 3, 4, 5세의 각 발달지체 유아와 유아들이 속한 학급의 장애전담교사를 연구대상으로 선정하였다. 3명의 장애전담교사에게 긍정적 행동지원 훈련을 실시한 후, 교사의 교수행동의 변화를 관찰, 기록하였다.
장애전담 교사의 행동의 변화를 연구하기 위해 대상자 간 중다기초선 설계방법을 사용하였고, 장애전담 교사의 행동과 발달지체유아의 행동 간의 관계를 파악하기 위해 산포도와 상관분석을 하였다. 그 결과, 긍정적 행동지원 교사훈련을 받은 장애전담 교사의 행동이 증가하였고, 장애전담 교사의 행동과 발달지체유아의 행동 간의 관계는 매우 밀접한 상관성을 띠는 것으로 조사되었다. 즉, 교사의 교수행동과 발달지체유아의 문제행동은 부적관계를, 교사의 교수행동과 발달지체유아의 참여행동은 정적관계를 나타냈다.
This study explored the effects of positive behavior support (PBS), a powerful "interventional" approach, on teachers and developmentally delayed children in the inclusive education settings, using the multiple baseline design across the subjects.
For this purpose, two public, inclusive day care centers, those with initials of U and M, located in the same area in Seoul were selected. Three developmentally delayed children(aged 3, 4 and 5) who strongly needed instructional intervention for their behavioral problems were selected from the trial group, Day Care Center U and M. PBS training was offered to each instructor particularly assigned to each children. The changes both in the level of instructional intervention from instructors and in the frequency of problem & engagement behaviors of developmentally delayed children were observed.
The results showed an increased level of instructional intervention from PBS-trained teachers and a reduced frequency of problem behaviors while a greater frequency of engagement behaviors from developmentally delayed children. Significant relations were found between teachersʼ instructional intervention and developmentally delayed childrenʼs behavior: a negative relation between teachersʼ instructional intervention and developmentally delayed childrenʼs problem behaviors and a positive relation between teachersʼ instructional intervention and developmentally delayed childrenʼs engagement. In conclusion, the teachersʼ instructional intervention provided, the fewer behavioral problems and the more engagement behaviors, the developmentally delayed children showed.