서비스 산업의 성장은 제조업을 중심으로 다양한 산업에서 서비스에 대한 의존성을 증가시켰고, 서비스 영역의 성장을 두드러지게 하고 있다. 본 연구의 목적은 서비스 지배 논리 기반의 경제적 패러다임의 변화에 있어서 디자인 만족도의 변화를 규명하기 위한 연구이다. 구체적으로 사물인터넷 기반의 스마트서비스의 특성을 분석하고 정의하기 위하여 상호작용성, ICT역량, 친밀감, 창의적 변이성에 대한 사전연구를 진행하고, 조작적 정의를 하였다. 또한 사물인터넷 기반의 스마트서비스 환경에서의 디자인 만족도를 분석하기 위하여 사용자(고객)만족, 디자인 만족도에 관한 사전 연구를 통하여 기능적 만족, 심미적 만족, 경제적 만족, 조형적 만족의 4가지 관점의 디자인만족도를 정의하였다. 이와 같은 스마트서비스의 특성과 디자인 만족도를 중심으로 연구모형을 제시하였고, 가설을 설정하였다. 설문을 분석한 결과 설정한 가설은 모두 채택되었다. 단, 디자인 만족도를 측정하기 위해 설정한 4가지 만족도 요인 중에서 조형적 만족도 요인은 요인분석에서 배제되었다. 이는 최신 ICT기반의 스마트서비스에서는 사용자들이 단순히 디자인의 외형적 만족보다는 상호작용을 통한 반응에 민감하며, 외형적인 형태를 넘어서는 미적 가치를 중시한다는 측면을 보여주고 있다. 본 연구의 결론으로 첫째, 스마트서비스의 상호작용성, ICT역량, 창의적 변이성, 친밀감은 사물인터넷 기반 환경에서 디자인 만족도에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었으며, 이러한 환경에서 디자인 만족도의 지표는 기능적 만족, 심미적 만족, 경제적 만족이 중요함을 알 수 있었다. 이러한 연구는 유형의 제품 중심 디자인 환경을 무형의 서비스 중심 디자인 환경으로 변화하는 관점에서 디자이너에게 시사하는 바가 있을 것이며, 디자인 방법론에 있어서 서비스의 본질에 대한 이해의 중요성을 보여줄 것이다.
With the growth of the service industry, other industries, especially the manufacturing industry, than the service industry, have been more dependent on services. As a result, service areas have more outstandingly grown. The purpose of this study is to define the change in design satisfaction in the changing economy paradigm based on service-dominant logic. More specifically, preliminary research was conducted on interactivity, ICT competence, affinity, and creative variability in order to analyze and define the features of IoT based smart service, and operating definition was made. In addition, to analyze design satisfaction in the IoT based smart service environment, preliminary research was performed on user (customer) satisfaction and design satisfaction. As a result, design satisfaction was defined as the four factors: functional satisfaction, aesthetic satisfaction, economic satisfaction, and formative satisfaction. Based on the smart service features and design satisfaction, this researcher proposed a study model and determined hypotheses. Based on the results of the analysis, all hypotheses were accepted. Of the four factors set to measure design satisfaction, formative satisfaction was excluded from factor analysis. It indicates that in the latest ICT based smart service, users are sensitive to interactivity based reaction, rather than to their satisfaction simply with external design appearance, and put stress on aesthetic value beyond external appearance. In conclusion, this study revealed that interactivity, ICT competence, creative variability, and affinity of the smart service positively affected design satisfaction in the IoT environment and that in the environment, functional satisfaction, aesthetic satisfaction, and economic satisfaction were significant. In the circumstance where tangible product based design environment turns into intangible service based design environment, the study results made some suggestions to designers and showed the importance of understanding the essence of service in design methodology. circle.