부산나병원은 1909년 대한제국 시대 개원하여 일제 강점기인 1941년 폐원한 한국 최초의 나병 전문 치료기관이다. 이 글은 연작으로 계획 중인 ‘일제 강점기 부산나병원에 대한 연구’의 첫 논문으로 나병원의 설립, 운영 주체의 변경 그리고 수용 나환자의 변동을 먼저 다룬다. 특히 부산나병원을 폐원하는 과정에서 일제에 의해 작성된 『처분관계문서철』에 기재된 정원, 현원, 입원, 퇴원, 사망, 도주, 기타, 사망률 등의 수치를 비판적으로 검토하였다. 이상의 숫자는 부산나병원의 변화를 반영하고 있다는 점에서 그 자체로도 의미가 있지만, 이후 살펴볼 이 병원의 예산·토지·시설·운영조직·부설 교육기관·위성 나환자촌·기념비 건립, 폐원 등을 이해하는 기본 자료로도 활용할 예정이다. 본문에서 언급된 주요 내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 부산나병원은 개원할 때부터 나환자들이 장기간 거주하면서 치료와 생활을 함께 할 수 있도록 기획되었다. 둘째, 1912년 이후 운영을 맡은 호주장로교는 제한된 예산과 인력으로 경남이라는 넓은 지역선교해야 하는 상황에서 부산나병원에 대한 교단차원의 적극적 지원을 하지 못했다. 그러나 호주장로교 선교사 매견시는 1938년까지 관리자로서 부산나병원의 발전을 이끌었다. 셋째, 일제에 의해 작성된 『처분관계문서철』의 나환자 현황을 비판적으로 검토하였다. 일제는 현원보다 정원을 크게 설정하여 부산나병원이 나환자를 충분히 수용하지 않은 것으로 보이도록 하였다. 이를 통해 부산나병원 강제 폐원에 대한 정당성을 일부 부여한 것으로 보인다. 현원을 통해서는 부산나병원의 변화를 도약기, 확장기, 안정기로 구분해 보고, 변화 과정도 살펴볼 수 있었다. 입퇴원 현황에서는 ‘자발적 교체(voluntary exchanges), ‘재입원(readmission)’ 등 나병원 운영의 특징이 반영된 다양한 제도를 검토해 보았다. 부산나병원의 사망률의 급격한 감소는 치료제인 대풍자유에 반응한다고 믿었던 경증환자 위주의 입원이 가지고 온 결과였다.
Busan Leper Hospital was opened in 1909 during the era of the Korean Empire and closed in 1941 during the Japanese colonial period. This article is the first thesis of the ‘A study on Busan Leper Hospital during the Japanese colonial period’ which is planned as a series. In particular, in the process of closing Busan Leper Hospital, the figures such as capacity, current hospitalization, hospitalization, discharge, death, flight, etc., etc. recorded in 『Documents on Disposal Relations』 written by the Japanese Empire were critically reviewed. The above numbers are meaningful in and of themselves in that they reflect changes in Busan Leper Hospital. It will also be used as a basic material for understanding. The main points mentioned in the text are summarized as follows. First, from the time of opening, Busan Leper Hospital was designed so that lepers could live for a long time and live together with treatment. Second, the Presbyterian Church in Australia, which was in charge of operation since 1912, failed to provide active support for Busan Leper Hospital at the denomination level in a situation where it had to do missionary work in a wide area called Gyeongnam with a limited budget and manpower. However, the Australian Presbyterian missionary Mae Gyeon-shi led the development of Busan Leper Hospital as a manager until 1938. Third, it was necessary to critically review the status of lepers in 『Documents on Disposition Relations』 written by the Japanese. By setting the size of the garden larger than the current one, it seemed that Busan Leper Hospital did not sufficiently accommodate lepers. Through this, it seems that it was used as a device to give the legitimacy of forcibly closing the Busan Leper Hospital. Through Hyunwon, I was able to classify the changes of Busan Leper Hospital into the leaping phase, expansion phase, and stabilization phase, and also examine the process of change. In the status of hospitalization and discharge, we reviewed various systems that reflect the characteristics of Leper Hospital operation, such as ‘voluntary exchanges’ and ‘readmission’. The sharp decrease in the death rate at Busan Leper Hospital was the result of hospitalization centered on mild patients who believed they would respond to the treatment, Chaulmoogra.