이 연구는 동료지원가 및 슈퍼바이저 · 조력자에 대한 보수과정 교육 프로그램 개발을 위하여 교재를 제작하고 운영 방안을 제시하기 위한 목적으로 수행되었다. 중증장애인 지역맞춤형 취업지원 사업은 실업 상태에 있는 중증장애인에게 상담 지원, 정보 제공, 자조모임 운영 등을 지원하여 중증장애인의 취업 의욕을 증진시키는 사업으로, 이 사업에 참여하는 동료지원가 및 슈퍼바이저 · 조력자는 동료 중증장애인에게 핵심적인 지원을 효과적으로 제공하기 위해 양성 교육과, 지속성 및 전문성 향상을 위한 심화 보수과정 교육을 이수하여야 한다. 따라서 이 사업의 취지와 목적에 적합하고 현장에서 필요로 하는 동료지원가 및 슈퍼바이저 · 조력자 등을 위한 별도의 보수과정 교육 프로그램을 개발이 필요하다. 이를 위하여 이 연구는 중증장애인 동료지원 및 동료상담에 관한 보수과정 교육 프로그램 관련 선행연구를 수집·분석하였으며, 문헌분석 결과를 바탕으로 보수과정 교육 프로그램에 대한 동료지원가 및 사업수행기관 담당자 등의 사전요구 조사를 실시하였고, 그 결과를 반영하여 구성한 동료지원가 보수과정 운영을 위한 교육과정 및 교재와 보수과정 운영 방안은 다음과 같다. 첫째, 동료지원가 및 동료지원가 슈퍼바이저ㆍ조력자 보수과정 교육 프로그램 중 동료지원가 보수과정 교육 프로그램은 신체적 장애, 정신장애, 발달장애과정으로 각각 구분하여 제안하였다. 먼저 신체적 장애, 정신장애 과정의 동료지원가 보수과정은 동료지원의 이해, 동료상담 기초, 동료상담 실제, 동료간 권익옹호, 동료지원가 임파워먼트, 직업생활, 동료지원가 사업의 이해, 동료지원가 활동 실제 등 8개 교과목, 총 40시간 과정으로 운영하는 것을 제안하였다. 다만 교육 프로그램 운영 여건 등을 고려하여 20시간 과정의 축약 과정도 함께 제안하였다. 동료지원가 보수과정 중 발달장애 과정은 동료이해, 동료이해의 실제, 동료사업가 사업의 이해, 동료지원가 임파워먼트 이해, 동료지원가 임파워먼트 실제, 직업생활의 이해, 직업생활의 실제, 맞춤형 취업지원 이해, 맞춤형 취업지원의 실제, 동료지원가 활동 실제1, 동료지원가 활동 실제2 등 11개 교과목 총 30시간 과정으로 운영하는 것을 제안하였다. 또한 발달장애인의 특성과 요구를 고려하여 15시간 과정의 축약 과정도 함께 제안하였다. 둘째, 동료지원가 슈퍼바이저 · 조력자 보수과정은 신체적 장애 과정, 정신장애 과정, 발달장애 과정으로 각각 구분하여 제안하였다. 신체적 장애, 정신장애과정은 동료지원 활동의 인권적 접근, 동료지원가 사업의 이해, 동료지원가 활동의 실제, 동료지원가 서포트하기, 동료지원가에게 슈퍼바이저란 등 5개 교과목 총 24시간 기준으로 운영하되, 필요에 따라 12시간 과정으로 통합 운영하는 안도 함께 제안하였다. 슈퍼바이저·조력자 보수과정 중 발달장애 과정은 인권감수성 향상, 동료지원가 특성 이해하기, 동료지원가 특성에 따른 지원, 동료지원가 사업의 이해, 동료지원가 활동의 실제, 노동 관련 제도의 이해, 동료지원가 활동 실제1, 동료지원가 활동 실제2 등 8개 교과목 총 24시간으로 운영하되, 필요에 따라 교과목을 통합하여 12시간 과정으로 운영하는 안도 함께 제안하였다. 이러한 교육 프로그램 구성안을 바탕으로 연구진들은 집필세목을 개발하고, 집필세목에 따라 교재를 집필하였으며, 전문가 자문위원회 검토와 현장적합성검토 과정을 거쳐 교재 최종안을 완성하였다. 마지막으로, 동료지원가 및 동료지원가 슈퍼바이저 · 조력자 보수과정 교육프로그램은 동료지원 활동 경험이 있는 중증장애인이 비경제활동 또는 실업 상태에 있는 중증장애인에게 취업에 필요한 정보를 제공하고 구직 동기를 갖도록하여 한국장애인고용공단 등이 제공하는 취업 프로그램에서 양성과정 수료자의 자격을 유지하고 필요한 역량을 강화하기 위한 목적으로 운영되어야 할 것이다. 이 연구에서 제안한 보수과정 교육 프로그램 구성안과 교재 자료는 이러한 보수과정 운영을 위한 기초자료 및 교육 운영 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to produce a textbook and to suggest an management plan for the supplementary education program for peer supporters and supervisors. Locally tailored employment support project for severely people with disabilities is a project that promotes the will to work by providing counseling support, information provision, and operation of self-help groups to severely people with disabilities who are unemployed. Peer supporters and supervisors must complete specialized training, and in-depth supplementary education to improve continuity and professionalism. Therefore, it is necessary to develop a supplementary education program for peer supporters and supervisors, focusing on the educational needs required in the field where this project is being carried out. This study collected and analyzed previous studies related to the supplementary education program on peer support and peer counseling for severely people with disabilities. Based on the results of the literature analysis, a preliminary survey was conducted on the needs of peer supporters and people in charge of the project execution organization. By reflecting the results, developed the curriculum, textbook, and management plan are as followings. First, The supplementary education program for peer supporters and supervisors should be operated for the purpose of maintaining the qualifications of those who have completed the training course and strengthening their necessary competencies. The supplementary education program is consist of three courses that includes physical disability, mental disability and developmental disability. The peer supporter supplementary education program in the physical and mental disability course consists of 8 courses, including understanding peer support, basics of peer counseling, practice of peer counseling, advocacy of rights among peers, empowerment of peer supporters, work life, understanding of peer supporters business, and practice of peer supporter activity. It was suggested that the course be operated with a total of 40 hours of curriculum. In addition, a shortened course of 20 hours was also proposed. The peer supporter supplementary education program in the developmental disability course consists of 11 courses, including understanding peers, understanding peers in practice, understanding peer entrepreneurs’ business, understanding peer supporters empowerment, peer supporters empowerment in practice, understanding work life, practice in work life, understanding customized employment support, practice of customized employment support, and peers. It was suggested that the course be operated with a total of 30 hours of curriculum. In addition, a shortened course of 15 hours was also proposed. Second, the supervisor supplementary education program is proposed for physical disability, mental disability and developmental disability. The supervisor supplementary education program in the physical and mental disability courses consist of 5 courses, including a human rights approach to peer support activities, understanding of peer supporters business, actual activities of peer supporters, supporting peer supporters, and supervisor to peer supporters. In addition, if necessary, a plan to integrate the operation into a 12-hour course was also proposed. The supervisor supplementary education program in the developmental disability course consists of 8 courses, including improving human rights sensitivity, understanding the characteristics of peer supporters, support according to the characteristics of peer supporters, understanding the business of peer supporters, actual activities of peer supporters, understanding labor-related systems, activities of peer supporters in practice1, activities of peer supporters in practice2. In addition, if necessary, a plan to integrate the operation into a 12-hour course was also proposed. Based on this supplementary education program structure, the details of writing is developed, and the final textbook was completed through the expert advisory committee review and field suitability review process. It is expected that the supplementary education program structure and textbook materials proposed in this study can be used as basic data and educational operation data for the supplementary education operation.
[표지] [목차] 표목차 그림목차 [Abstract] [연구요약] [제1장 서론] 제1절 연구의 필요성 및 목적 제2절 연구 내용 제3절 연구 추진 절차 [제2장 이론적 배경] 제1절 동료지원가의 개념 제2절 동료지원가의 역할 제3절 동료지원 방법 제4절 고용노동부 중증장애인 지역맞춤형 취업지원 사업 [제3장 문헌연구] 제1절 기존 동료지원가 양성과정에서 제안된 보수과정 내용 제2절 동료지원가 또는 동료상담가 심화(전문)과정 운영 사례 [제4장 동료지원가 보수과정 교육과정 및 교재 개발] 제1절 개발 절차 제2절 개발 결과 [제5장 동료지원가 보수과정 교육 프로그램운영 방안] 제1절 운영 목적 제2절 운영 방향 제3절 대상 제4절 보수과정 운영 [제6장 결론 및 제언] 제1절 결론 제2절 제언 [참고문헌]