1811년의 신미통신사는 역지통신(易地通信, 외교의 장소를 에도에서 대마도로 바꿈)이라는 방식으로 이루어졌다. 따라서 신미통신사 관련기록은 통신사의 성격 변화뿐만 그 과정을 이해하는 데에도 매우 중요한 자료이다. 신미통신사 관련 기록으로는 金履喬의 『辛未通信日錄』, 柳相弼의 『東槎錄』, 金善臣의 『淸山島遊錄』, 李明五의 「辛未海行錄」이 있다. 이 중 『신미통신일록』에는 통신사선의 제작 과정과 규모, 상장의 공간 배치와 구조, 각 선박에 승선한 인원의 수, 돛대의 길이, 돛의 길이와 제작비용 마련 방안, 각 선박에 실린 각종 도구의 명칭과 수효 등이 공문 형태로 기록되어 있다. 이 글에서는 김이교의 『신미통신일록』을 토대로 통신사선의 규모와 구조, 각 선박에 실린 물품의 종류, 승선 인원, 공간 배치 등을 분석하였다. 그리고 당시의 선박규모와 구조, 물품의 조달 및 준비과정 등에 대해 살폈다. 이러한 정보는 이전의 통신사 기록에서는 찾아보기 어려운 것이다. 이 글을 통해 신미통신사는 물론, 통신사 파견을 위한 준비과정, 통신사 선박에 관한 이해 등이 좀 더 명확히 조사되었다고 생각한다. 김이교가 일기형태로 제작된 이전의 통신사 기록과 달리 공문서 중심의 기록을 남긴 것은 1811년의 역지통신 방식이 처음 등장한 것이었다는 점과 앞으로 역지통신이 이루어질 경우 신미통신사의 사례가 중요한 전례가 될 것이라고 생각했기 때문이 아닐까 생각된다. 그러나 김이교의 생각과는 달리 그후 더 이상 통신사는 파견되지 않았고, 55년 후에 일본은 조선을 강제로 개항시켰다. 교류와 상호에 대한 이해가 국제관계에서 얼마나 중요한 것인지 잘 보여주는 사례라고 할 수 있다.
The Shinmi Tongsinsa(friendship envoy) dispatched from Joseon to Japan in 1811 was made in the manner of Yeokji message(Place-changed message). A Yeokji Tongsin meant the action of appointing the point of diplomatic formalities for Tsushima Island to execute the functions carried out by the Japanese capital city, Edo. It was a unique design made first and last in 1811. Accordingly, the records related to Shinmi Tongsinsa are very important materials in the studies to understand the procedures and the changed nature of the messenger as well. 〈Shinmitongsinilrok〉 authored by Kim l-gyo, 〈Dong-Sa-Rok〉 written by Yoo Sang-pil, 〈Chungsan-Do-Yu-Rok〉 by Kim Sun-shin and 〈Shinmi Hae-Hang-Rok〉 by Lee Myung-oh are the archives related to Shinmi messengers. Out of them, 〈Shinmitongsinilrok〉 structured in an official letter type and describes the manufacturing processes and scale of the Tongsinsa"s ship, space allocation and structure of the upper part, count of the crews boarded on each ship, length of the mast, method of manufacturing, fund raising, and the name and count of various tools boarded on each ship. This study analyzed the scale and structure of the Tongsinsa"s ship, kinds of goods loaded on each ship, as well as the count of the crew and space allocation based on 〈Shinmitongsinilrok〉 authored by Kim I-gyo. Further, the scale and structure of the ship at that time and procedures for procuring and preparing the goods were investigated. This information is hard to found from the previous records on the messenger. Therefore, this paper, presents a deeper study of the Shinmi messenger and preparatory measures to dispatch the Tongsinsa. Kim I-gyo structured the somewhat official records in a manner that is different from the previous Tongsinsa"s records made in diary format because he considered the manner of Yeokji Tongsin in 1811 had emerged first and thought Shinmi Tongsinsa would be an important precedent case when the Yeokji Tongsin was continued in the future. However, contrary to Kim I-gyo"s expectation, further Tongsinsa was not dispatched and Japan forced Joseon to open the seaport 55 years later. It can be said this case showed the extent to which exchange and mutual understanding were important in international relations of the era. With the motive of 〈Shinmitongsinilrok〉, it is considered that studies on the Tongsinsa"s ship were deepened from a picture oriented approach to the level of referring to biblical studies. However, it is expected that the understanding on the Tongsinsa"s ship will be deepened further when the studies on the currently unused ships and navigation related goods are continued.