이 글에서는 판소리 내드름에 사용된 장단 중 초등장단지도에 가장 많이 활용되는 자진모리와 중중모리 장단의 내드름을 살펴보고, 그를 바탕으로 초등장단지도에 활용할 수 있는 방안을 제시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 먼저 중중모리 대목의 내드름의 특징을 살펴보았다. 흥보가 전체 93대목 중 중중모리 장단이 사용된 대목은 모두 15대목으로, 말붙임새에 따라 크게 A, B, C의 세 가지 형태로 나타나고 있음을 알 수 있었다. 이 중 A형은 가장 많이 제시된 형으로, 3어절, 2음보가 기본이고, 제4박을 제외한 나머지 세 박에 가사를 배정하고 있으며, 후반부의 가사가 4음절인 A’형인 경우 제4박에도 가사를 배정하고 있다. B형은 2어절, 2음보가 기본으로, 상대적으로 음절수가 적은 7글자를 4박에 모두 고르게 가사를 배치하고 있다. C형은 4어절, 2음보가 기본이며, 4박 모두 고르게 가사를 배치하고 있다. 또한 유형과 상관없이 말붙임새는 제1,2박의 전반부와 제3,4박의 후반부 구분이 엄격하며, 제1박과 2박 사이, 3박과 4박 사이의 사설 이동이 상대적으로 자유로운 편임을 알 수 있었다. 다음으로 자진모리 대목의 내드름의 특징을 살펴보았다. 흥보가 전체 93대목 중 자진모리 장단이 사용된 대목은 모두 9대목으로, 각 대목의 내드름은 말붙임새에 따라 크게 A, B의 두 가지 형태로 나타나고 있음을 알 수 있었다. 이 중 A형은 흥보가에서 가장 많이 제시된 형으로, 2어절이나 3어절의 2음보가 기본이며, B형은 9음절 이상, 4어절, 2음보가 기본으로 나타난다. 또한 유형과 상관없이 말붙임새는 제1,2박의 전반부와 제3,4박의 후반부 구분이 엄격하며, 제1박부터 제4박까지 고른 가사 배정과 둘째 소박을 비우는 현상이 나타나고 있다. 다음은 흥보가에 소개된 내드름의 사설 붙임새를 활용하여 중중모리 장단과 자진모리 장단의 말붙임새 지도를 단계적으로 지도하는 방법을 제시하였다. 먼저 1단계에서는 중중모리 장단과 자진모리 장단의 말붙임새 기본형을 익히는 단계로 설정하였다. 2단계에서는 내드름의 유형별 붙임새를 낮은 난이도에서 점차 높은 난이도로 배열한 구성을 제시하여 학생들에게 단계적인 말붙임새 활동을 하도록 하였다. 3단계에서는 지도교사 혹은 학생들이 순서를 바꾸어 새로운 조합으로 하는 단계로, 흥보가의 대목순으로 된 구성이나, 교사나 학생들이 중중모리 15가지, 자진모리 9가지 내드름을 무작위로 섞어서 다양한 형태로 활동을 하는 등, 학생들의 흥미 유발과 다양한 경험을 제공한다는 점을 강점으로 언급하였다. 마지막 4단계에서는 학생들이 가사를 창작하는 단계로, 모둠별 혹은 개인별로 가사를 만들어 말붙임새를 완성하고 불러보는 활동으로 소개하였다. 이 연구가 판소리 내드름과 말붙임새에 대한 이해의 폭을 넓힘으로써, 초등학교 현장에서 효과적인 장단 지도에 도움을 주고, 관련 연구가 이어지기를 기대한다.
In this article, we have looked at the jangdans of Jajinmori and Jungjungmori, which are the most used for teaching the jangdan of elementary school students among the jangdans used in Pansori Heungboga. And, based on the discussion, a plan that can be used for jangdan instruction for elementary school students was suggested. The results are as follow. First, I looked at the characteristics of the naedreum of Jungjungmori. The chapter in which the Jungjungmori Jangdan is used is 15 chapters out of 93 chapters of Heungboga, and appears in three forms: A, B, and C depending on the state in which the lyrics are posted. Among them, type A is the most suggested type, and 3 words and 2 feet are the basics, and lyrics are assigned to the remaining 3 beats except for the 4th beat, but if the lyrics in the second half are 4 syllables of type A’, lyrics are also assigned to the 4th beat. Type B is basically 7 syllables, 2 words, and 2 feet, and all lyrics are placed in 4 beats. Type C has 4 words and 2 feet, and all 4 beats have lyrics. In addition, regardless of the type, the first half and the second half are strict, and lyrics movement between the first beat and the second beat and between the 3 beat and the 4 beat is relatively free. Next, we looked at the characteristics of the the naedreum of Jajinmori chapter. The chapter in which Jajinmori Jangdan is used is 9 of the 93 chapters of Heungboga, and each chapter is shown in two types, A and B, depending on the state in which the lyrics are posted. Among them, type A is the most suggested type in Heungboga, and 2 feet of 2 words or 3 words is the basic, and type B is more than 9 syllables, 4 words, and 2 feet. Also, regardless of the type, buchimsae has a strict distinction between the first half and the second half, and assigns lyrics to all beats, but does not place lyrics on the second simple. The following suggested a step-by-step method of teaching buchimsae of two jangdans, Jungjungmori and Jajinmori. First, the first stage was set as the stage of learning the basic types of buchimsae of Jungjungmori and Jajinmori. In the second stage, a composition of buchimsae accordingto the type of naedreum was presented from a low difficulty level to a gradually high level of difficulty, and students were encouraged to perform step-by-step buchimsae activities. In the third stage, the teacher or students change the order and make a new combination, and the composition is organized in the order of the main order of the Heungboga, or the teacher or students randomly mix 15 kinds of Jungjungmori and 9 kinds of Jajinmori to perform activities in various forms. As a method, it is mentioned that it stimulates students’ interest and provides various experiences. In the final 4th step, students create lyrics, and they create lyrics for each group or individual, and introduce them as an activity to complete and sing buchimsae. It is hoped that this study will broaden the understanding of pansori naedreum and buchimsae, helping to effectively teach the jangdan in the field of elementary school, and related research will continue.