본 연구는 고령소비자의 소비생활 인식, 만족, 문제경험을 확인하기 위하여 한국소비자원의 2019년, 2021년 한국의 소비생활지표 자료를 활용하여 분석하였다. 특히 고령소비자의 주관적 소득계층 인식, 가장 중요한 소비생활 영역, 세부 영역별 소비생활 만족 및 전반적 소비생활 만족, 경험한 바 있는 소비자문제 유형을 비교하였다. 그리고 코로나 19의 장기화 이후 디지털 소비로의 전환이 가속화되어 고령소비자의 디지털 소비 여건 인식 및 디지털 유통 채널 이용경험을 탐색하였고, 전반적 소비생활 만족에 영향을 미치는 디지털 소비 관련 요인을 확인하고자 하였다. 그 결과, 2021년에는 2019년보다 고령자의 하류층 인식 비율이 증가하였고, 식생활과 의료생활을 가장 중요한 소비생활 영역으로 인식하는 것은 지속되었다. 2019년에 비해 2021년에는 고령자의 전반적인 소비생활 만족도가 상승하였다. 특히 주요 영역인 식생활, 의료생활, 주거생활의 만족도는 상승하였으나 금융소비 영역의 만족도는 감소하는 양상을 보였다. 소비자문제 경험 유형의 경우 고령자 특성 자체에 따른 차이보다는 품질불량, 비싼 가격 관련 문제 경험률이 상대적으로 높았으며 특히 2021년은 불완전 판매나 오배송 등 디지털 환경에서의 소비자문제 경험이 상위를 차지하였다. 고령자의 디지털 소비여건 인식은 2019년 대비 높아졌으나, 디지털 채널 이용율은 절대적으로는 여전히 낮다. 다만, 모바일 쇼핑 이용율이 큰 폭으로 증가하여 스마트폰 중심적인 접근이 요구된다. 또한 고령자의 전반적 소비생활 만족에 영향을 미치는 디지털 소비 관련 요인을 확인한 결과 2019년과 2021년 모두 디지털 소비여건 인식 수준의 영향력이 제일 컸다. 특히 2021년의 경우 금융플랫폼 이용 경험이 있는 경우, PC기반 인터넷 쇼핑 경험이 긍정적 영향을 미쳤다. 본 연구결과를 토대로 고령소비자 중심적인 정보정책 및 새로운 교육적 접근에 대한 제언을 하였다.
This study analyzed the consumer life index data of Korea in 2019 and 2021 by the Korea Consumer Agency to confirm the perception, satisfaction, and problem experience of elderly consumers. In particular, the subjective income class perception of elderly consumers, the most important consumption field, consumption life satisfaction by detailed field, consumption life satisfaction, and the types of consumer problems experienced were compared. In addition, after the prolonged COVID-19, the transition to digital consumption was accelerated to explore the perception of digital consumption conditions and the experience of using digital distribution channels of elderly consumers, and to identify factors related to digital consumption that affect overall consumer life satisfaction. As a result, in 2021, the rate of perception of the lower class of the elderly increased compared to 2019, and the recognition of diet and medical life as the most important consumer life areas continued. Compared to 2019, the overall consumption life satisfaction of the elderly increased in 2021. In particular, satisfaction with diet, medical life, and residential life, which are major areas, increased, but satisfaction with the financial consumption area decreased. In the case of the consumer problem experience type, the experience rate of quality defects and expensive price problems was relatively higher than the difference according to the characteristics of the elderly themselves, and in 2021, consumer problem experiences in the digital environment such as incomplete sales or misdelivery. The elderly"s perception of digital consumption conditions has increased compared to 2019, but the digital channel utilization rate is still absolutely low. However, the mobile shopping usage rate has increased significantly, requiring a smartphone-centered approach. In addition, as a result of confirming the factors related to digital consumption that affect the overall consumption life satisfaction of the elderly, the level of perception of digital consumption conditions was the greatest in both 2019 and 2021. In particular, in 2021, if you have experience using financial platforms, the PC-based Internet shopping experience had a positive effect. Based on the results of this study, suggestions were made on information policies centered on elderly consumers and new educational approaches.