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연구보고서
저자정보
저널정보
한국소비자원 정책연구보고서 [정책연구 21-05] 기업의 소비자중심적 경영 활성화 방안 연구
발행연도
2021.12
수록면
1 - 149 (149page)

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Recently, the importance of corporate social responsibility (hereafter CSR) has become prominent due to the requirement of climate change adaptation or improving social safety nets. Under this circumstance, ESG (Environment, Social, and Governance) has become an essential business strategy to all the companies. Meanwhile, consumer who play a pivotal role in the ESG are more sensitive to corporate reputation. In particular, the Millennials and Gen Z tend to place more value on CSR.
Among the management ways for consumers, the Consumer Centered Management (hereafter CCM) certification system is a policy that helps company engages in consumer-oriented management activity based on the Framework Act on Consumers. the 185 companies obtained CCM certification which consist of 99 conglomerates, 34 state-owned enterprises, and 52 SMEs in september 2021. The Korea Consumer Agency has been in charge of operating the CCM since 2011. They are making various efforts to participate in CCM by companies.
This study analyze the financial performance and ESG performance in the CCM certified companies. In addition, We investigate the public support policy for domestic SMEs and review the survey results of the CCM certified SMEs and consumer perception on the CCM. Based Finally, we set the basic plans and provide detailed implementation directions to revitalize business for consumers.
We hope that this study will be utilized evidence to spread the culture of consumeristical business and ultimately contribute to enhance the rights and interest of consumers. We would like to thank you for academia and experts for giving valuable comments in this study and we ask for your continuous interest on the topic.

목차

[표지]
[머리말]
[국문요약]
[차례]
표 차례
그림 차례
[제1장 연구의 개요]
제1절 연구의 배경 및 목적
제2절 연구의 범위 및 방법
[제2장 소비자중심적 경영의 의의]
제1절 소비자중심적 경영의 개념
제2절 소비자중심적 경영과 CCM 인증제도
제3절 소비자중심적 경영과 ESG 경영
[제3장 소비자중심적 경영의 성과 분석: CCM 인증기업의 재무성과 및 ESG 성과를 중심으로]
제1절 분석 개요
제2절 CCM 인증기업의 재무성과 분석 결과
제3절 CCM 인증기업의 ESG 성과 분석 결과
제4절 소결
[제4장 소비자중심적 경영을 위한 지원 현황 및 사례 분석]
제1절 국내 중소기업 지원정책
제2절 CCM 인증제도 및 여타 인증제도 지원체계 비교
제3절 CCM 인증 참여 기업 인식조사 결과: 중소기업을 중심으로
제4절 CCM 인증제도에 대한 소비자 대상 인식조사 결과
제5절 시사점
[제5장 소비자중심적 경영 활성화 방안]
제1절 기본 방향
제2절 세부 방안
[참고문헌]
[부록]
[Executive Summary]

참고문헌 (0)

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