이 논문은 원광대학교박물관 소장 김태곤 컬렉션 무화의 특성을 규명하는 것이다. 특히, 서울지역 무화와 황해도 지역 무화의 양식적 차이가 무엇인지 밝히고, 무화를 불화, 민화, 궁중회화 등 어떤 관계가 있는 살펴보고자 한다. 김태곤은 무화의 수집과 연구에 있어서 선구자적 역할을 수행했다. 그가 수집한 무화는 그가 주장하는 원본 이론의 틀 속에서 파악해야 한다. 그는 무속에서 원본을 찾았고, 무속의 우주관과 내세관이 반영된 무화에서도 원본을 찾으려고 노력했다. 조선후기 무화를 통해서 원본 혹은 원형을 가려내는 것은 쉬운 일이 아니다. 무화에는 원시미술과 같은 원시성이 반영되었다는 전제를 하고 있지만, 자칫 주관적인 추정으로 치우칠 가능성이 크다. 이러한 논리의 위험을 무릅쓰고 무화에서 민화의 원형과 관련성을 찾아보면, 한 그림에 한 신을 배치하는 단순한 구성이 원초적인 형식으로 볼 수 있다. 또한 소박하고 자유로운 표현이 민화적인 양식이다. 하지만 서울지역 무화는 궁중회화나 불화의 영향을 받아 세련된 화풍으로 제작된 경우가 많다. 여기서는 민화적인 특색을 찾기가 쉽지 않다. 하지만 평면적인 구성이나 실제 스케일에 구애되지 않는 개념적인 표현에서 전통적인 표현방식을 찾아볼 수 있다. 서울지역의 무화는 후일 지역 양식별 무화를 연구하는 데 있어서 자료적 가치가 높다고 생각한다. 서울지역 무화는 불화풍 무화, 민화풍 무화, 궁중화풍 무화 등 다양한 양식을 보였다. 특히 민화풍의 무화는 서울지역에서도 이런 양식의 무화가 제작되었다는 사실을 알게 해주는 자료이고, 제작 시기도 19세기 후반으로 비교적 올라가는 그림이 적지 않다. 황해도지역 무화는 20세기 전반으로 제작 시기가 올라가지 않지만, 서울지역 무화와 양식적으로 비교할 수 있는 좋은 자료이다. 서울지역 무화는 대부분 세련되고 사실적인 화풍으로 제작한 반면, 황해도지역 무화는 스케일에서 주종의 위계를 확연하게 구분한 개념적인 화풍을 보였다. 서울지역 무화는 근엄한 표정으로 권위적으로 표현한 반면, 황해도지역 무화는 밝은 정서의 인간적인 면모를 보인 점이 특색이다.
This thesis is to investigate the characteristics of figs in the collection of Kim Tae-gon, which is owned by the Wonkwang University Museum. In particular, it is intended to clarify the stylistic differences between Shaman paintings in Seoul and those in Hwanghae-do, and to examine the relationship between Shaman paintings, such as Buddhist paintings, folk paintings, and court paintings. Taegon Kim played a pioneering role in the collection and study of Shaman paintings. The atheists he collected should be understood within the framework of his original theory “arche-pattern”. He searched for the arche-pattern in shamanism, and tried to find the arche-pattern in Shaman paintings, which reflects the shamanic view of the universe and the afterlife. It is not easy to identify the archetype or arche-pattern form through Shaman paintings in the late Joseon Dynasty. Although the premise is that the figure reflects the same primitive as primitive art, there is a high possibility that it will be biased toward subjective estimation. If we look for the prototype and relevance of folk paintings in Shaman paintings, despite the risk of such logic, the simple composition of one god in one picture can be seen as a primitive form. In addition, simple and free expression is the folk painting style. However, Shaman paintings in Seoul is often produced in a sophisticated style under the influence of court paintings and Buddhist paintings. It is not easy to find folk painting characteristics here. However, traditional expression methods can be found in conceptual expressions that are not limited to a flat composition or actual scale. The Buddhist monks donated to Wonkwang University Museum by Kim Tae-gon in 1978 are comparatively older than those donated to the Kyunghee University Museum and National Folklore Museum, and consist of paintings that are significant in historical and folklore. Most of these Shaman paintings are included in the catalog of 『Korean Shaman paintings』, which was published mainly on the Shaman paintings he collected in 1989 and the Shaman paintings he took personally during his investigation. In particular, I think that Shaman paintings in Seoul has a high data value for future research on Shaman paintings by regional style. In the Seoul area, you can see various styles such as three-dimensional style Shaman paintings, realistic style Shaman painting, and folk painting style Shaman painting. In particular, the folk painting style Shaman painting is a source of evidence that this style of Shaman paintings was also produced in Seoul, and there are many paintings that date back to the late 19th century. Although the production period of the Hwanghae-do Shaman paintings did not go up to the first half of the 20th century, it is a good material to compare with the Shaman paintings in Seoul. While most of the Shaman paintings in Seoul were produced in a sophisticated and realistic style, the Shaman paintings in Hwanghae-do showed a conceptual style that clearly separated the hierarchy of masters and servants in scale. While Shaman paintings in Seoul is expressed authoritatively with a solemn expression, the charm of Shaman paintings in Hwanghae-do is that he has a cheerful expression and bright emotions.