메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
李보람 (延世大學校)
저널정보
중국어문학연구회 중국어문학논집 中國語文學論集 第137號
발행연도
2022.12
수록면
123 - 147 (25page)
DOI
10.25021/JCLL.2022.12.137.123

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper examined the similarity between the appearance of a woman trapped in the Iron House in the movie Raise the Red Lantern and in Lu Xun"s work and analyzed the work’s modern significance. Unlike Su Tong"s original work, the film reproduced Lu Xun"s Iron House by firmly depicting a mansion that represents feudalism. In addition, through images of people who follow the old rules and women who desire red lanterns, a contrast was established between the people who fell asleep in the Iron House and the music that wakes them up in the movie.
The deaths of the Songlian"s servant Yan"er and the third mistress Meishan contrast in the film. They desired internal and external systems that represent China"s desire for political and economic modernization in the early 1990s. Songlian became a madman as a witness and bore responsibility for those two deaths. However, by acting actively rather than remaining mad, she transformed herself into a spiritual warrior fighting on the lines of nothingness (無物之陳) to which Lu Xun aspired. She turned on her own red lantern and turned-on music, causing people to panic and fear. Songlian"s image that honors Meishan"s death represents director Zhang Yi-Mou speaking against Chinese society in the 1990s.

목차

1. 들어가는 말
2. 철 방에 갇힌 여성
3. 식인의 동참자
4. 고독한 전사
5. 나오는 말
參考文獻
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0