본 연구는 지방자치단체 주도로 추진되는 평생학습도시 사업의 중심 역할을 수행하는 평생학습관의 운영체계 결정요인을 도출하는 것에 목적을 두었다. 이를 위해 우리나라 최초의 평생학습도시인 광명시 평생학습원의 사례를 중심으로 관련 전문가들과 공무원, 기관·단체 관계자들에게 델파이 조사와 AHP 분석을 수행하였다.
연구 결과에 따르면, 광명시 평생학습원 운영체계 결정요인으로 2개 영역과 10개 하위 항목이 도출되었다. 평생학습도시 성과 영역은 ‘평생학습도시 전달체계’, ‘시민참여 체계’, ‘시민역량 향상’, ‘추진력’으로 구성되었으며, 지속가능경영 영역은 ‘전문성’, ‘협력적 거버넌스’, ‘공공성’, ‘자율성’, ‘고용안정성’, ‘유연성’으로 구성되어 있다. 분석된 결정요인을 활용할 수 있도록 항목별 중요도를 분석한 후 가중치를 구하였다. 대체로 평생학습도시 성과 영역 항목의 가중치가 높게 나타나 평생학습관 경영보다 모든 시민이 학습에 참여할 수 있도록 도시 전역에 평생교육 체계를 구축하는 것이 더 중요함을 알 수 있었다. 연구에서 도출된 요인들은 평생학습관이 평생학습 정책 개발과 수행의 중심 기관이자 싱크탱크로서 전문 인력의 집단화를 구현하고, 시민중심․시민주도의 교육 개발과 운영, 지역 네트워크를 실천해가는 공간으로서 역할을 수행하는 것이 중요하다는 것을 확인할 수 있었다. 이를 통해 현재 존재하는 직영, 민간위탁, 재단의 운영체계별로 이러한 역할을 잘 수행할 수 있는지에 대한 판단 기준을 제시하였다.
This study tries to find out the determinants of the lifelong learning centers operating system. As related policies spread nationwide, the role of lifelong learning centers is growing. Its role is to perform various functions based on the Lifelong Education Act, but it is difficult to establish an appropriate operating system for the Lifelong Learning Center according to the size and situation of each city. Therefore, this study aims to develop the determinant factors so that local governments can determine the operating system of lifelong learning centers in consideration of local conditions. To this end, Delphi surveys and AHP analysis were conducted on experts in related fields, focusing on the case of Gwangmyeong-city.
According to the research results, two areas and ten sub-items were derived as indicators for judging the lifelong learning center operation system. Detailed indicators consist of the areas of lifelong learning city performance, including their delivery system, citizen participation system, civic competency improvement, drive, and the area of sustainable management, including expertise, cooperative governance, publicness, autonomy, employment stability, and flexibility. In order to utilize the analyzed determinants, the importance of each item was analyzed and the weight was obtained. In general, the weight of lifelong learning city performance areas was high, indicating that it was more important to establish a lifelong education system throughout the city so that all citizens could participate in learning than the management of lifelong learning centers. As factors derived from the study, it was confirmed that it is important for the Lifelong Learning Center, which is a central institution and think tank for lifelong learning policy development and implementation, to implement collection of professional manpower, develop and operate civic-led education, and to practice local networks. Therefore, this study presents criteria for determining whether these roles can be performed well for each existing operating system of direct management, private consignment, and foundation.