(연구배경 및 목적) 도시화의 급속한 발전과 뉴노멀 경제에서 도시의 지속적이고 장기적인 발전은 노동력과 기업 자원에 대한 도시의 강력한 매력에 달려 있으며, 이 매력의 집중적으로 구현하는 것이 도시 브랜드이다. 도시의 다양한 공공장소의 이미지가 도시에 내재된 인문적 욕구를 중심으로 전개되며 도시 브랜딩의 발전에 긍정적인 역할을 하였다. 현재 도시 간 경쟁이 치열해지면서 세계 각지에서 도시 발전을 브랜딩 시각으로 전환하고 도시의 정체성을 강화하며 지속가능한 사회 공공환경을 창조하였다. 본 연구에서는 'ATLAS'의 장소 브랜드 도구 방법론을 바탕으로 선행연구에서 도출된 장소 브랜딩 관련 주요 요소들의 방향을 종합적으로 분석하여 장소 브랜딩 전략의 프레임워크를 도출하였다. 중국의 대표적인 브랜드 도시 상하이시의 공공장소 사례 분석을 통해 장소 브랜딩 전략 프레임워크의 적용 가치를 분석하고 검증하였다. (연구방법) 첫째, ‘ATLAS’ 브랜드 관리 도구의 개념, 특징 및 프로세스를 논술하여 도시 브랜딩의 조성 과정에서 그것의 중요한 지도 작용을 분석하였다. 둘째, 선행연구와 문헌연구를 통해 ‘ATLAS’ 도구 프로세스에서의 실시단계에 대응하여 공공장소 브랜딩 전략 프레임워크를 도출하였다. 사람-협력적 거버넌스 전략, 공공장소-장소 만들기 전략, 장소 브랜딩-마케팅 전략 세 가지다. 셋째, 문헌고찰을 통해 각 전략에 포함된 핵심요소의 내용을 도출해 사례분석 모델을 만들었다. 넷째, 상하이시의 4개 사례를 분석 모델에 가져와 종합적으로 분석하여 장소 브랜딩 프레임워크의 적용 가치를 검증하고 장소별 각 전략의 실시특성을 분석하였다. (결과) 사례 분석을 통해 장소 브랜딩 전략 프레임워크의 적용 가치를 입증하였다. 그 중에서도 장소별 배경 및 현황에 근거하여 각 요소가 치중되는 점은 각기 다르게 나타난다. 협력적 거버넌스 전략의 핵심요소는 다원적 주체구조에 대한 협력체계를 마련하고, 공공 브랜딩의 목적과 가치인식을 함께 실현한다. 장소 만들기 전략의 핵심 요소는 현지 자원을 개발, 인프라 개선 및 공공 활동을 전개한다. 마케팅 전략의 핵심 요소는 브랜딩 인식을 구축, 전파 채널을 확대, 브랜딩 운영과 관리를 강화하는 것이다. (결론) 본 연구에서는 ‘ATLAS’ 브랜드 관리 도구에 따라 장소 브랜딩 발전 전략 프레임워크, 즉 사람 중심의 협력적 거버넌스 전략, 공공장소 위주의 장소 만들기 전략, 장소 브랜딩 위주의 마케팅 전략을 제시하였다. 장소 브랜딩을 만드는 것은 하나의 다분야, 전면적인 사고과정이기 때문에 브랜딩의 목적에 따라 세 가지 전략 모델을 종합적으로 운용해야 하며 서로 다른 실시 단계에 대해 충분한 지도 방법을 제공해야 한다.
(Background and Purpose) Under the rapid development of urbanization and the new economic normality, the long-term and sustainable urban development depends on the strong attraction to talents and enterprises, whose concentrated embodiment is the city brand. Nowadays, as competition between cities intensifies worldwide, urban development has been transformed into the brand perspective, strengthening urban identity and creating the sustainable social and public environment. Based on the methodology of "ATLAS" place branding tool, this study comprehensively analyzes the main elements in the previous research, and formulates the strategic framework. After analyzing the case of Shanghai, a brand city in China, it verifies the application value on the strategic framework of place branding. (Method) Firstly, it analyzes the important guiding role in the process of building city brand places by discussing the concept, characteristics and process of "ATLAS" brand management tool. Secondly, corresponding to the implementation links in the "ATLAS" tool process, it obtains the branding strategy framework of public places through advance research and literature research. Thirdly, it deduces the core elements of each strategy through literature review, and then formulates the case analysis model. Fourthly, it brings four representative cases of Shanghai into the "ATLAS" tool and strategic framework for comprehensive analysis, verifies the application value of place branding framework, and analyzes the implementation characteristics of various strategies in different places. (Results) It fully demonstrates the application value on the framework of place branding strategy through case analysis. Among them, for the background and current situation of different places, the emphasis of each element is different. The core elements of collaborative governance strategy are the multi-subject structure, the development of cooperative mechanism, the common realization of the purpose on public brand and people's value identification; the core elements of place making strategy are the development of local resources, the improvement of infrastructure and the development of public activities. The core elements of marketing strategy are to establish brand recognition, expand communication channels, brand operation and management. To improve the competitiveness of place brands, it's vital to properly use the different strategic elements. (Conclusions) According to the "ATLAS" brand management tool, this study puts forward the strategic framework of place branding development, namely, the human-centered collaborative governance strategy, the public place-oriented place building strategy, and the place brand-oriented marketing strategy. Since the formation of place branding is a comprehensive multi-field and comprehensive thinking process, which should be comprehensively used according to the brand purpose with adequate strategic guidance for different implementation stages.