유아교사전문성이 조직몰입에 미치는 영향: 그릿의 매개효과천 홍 준*ㆍ박 경 호**ㆍ김 정 희***
연구 목적: 본 연구의 목적은 유아교사전문성이 조직몰입에 미치는 영향을 살펴보고 변인들 사이에서 그릿이 매개 역할을 하는지 검증하는 데 있다.
연구 방법: 연구 방법으로는 경상남도에 소재한 유치원, 어린이집에서 근무하는 301명의 교사들을 표본으로 설정하고 62개 문항으로 구성된 온라인 설문조사한 후 SPSS 22.0으로 분석하였다.
연구 내용: 연구 내용은 유아교사전문성, 그릿, 조직몰입의 관계, 유아교사전문성이 그릿과 조직몰입에 미치는 영향, 유아교사전문성과 조직몰입의 관계에서 그릿의 매개효과를 알아보는 것이다.
결론 및 제언: 유아교사전문성이 조직몰입에 직접 영향을 미치지만, 그릿을 매개로 하였을 때 교사의 조직몰입도는 더 높았다. 이는 조직몰입을 높이기 위해서는 객관적인 직무능력과 관련된 교사 전문성뿐만 아니라 교사의 심리적 특성의 영역인 그릿도 함께 향상시켜야 함을 시사한다. 앞으로 양적연구와 더불어 대상 지역 확대와 인터뷰, 관찰 등 다양한 질적연구도 연구할 필요성이 있음을 제언한다.
핵심어: 유아교사전문성, 그릿, 조직몰입, 유아교사, 매개효과
□ 접수일: 2022년 7월 11일, 수정일: 2022년 7월 26일, 게재확정일: 2022년 8월 20일* 주저자, 경남대학교 유아교육학과 박사과정(First Author, Doctoral Course, Kyungnam Univ., Email: cjswns6650@naver.com)** 공동저자, 경남대학교 유아교육학과 박사과정 수료(Co-author, Completion of Doctoral Course, Kyungnam Univ., Email: pkh2382@naver.com)*** 교신저자, 경남대학교 유아교육학과 교수(Corresponding Author, Professor, Kyungnam Univ., Email: criatekjh@kyungnam.ac.kr)
The Effect of Early Childhood Teacher Expertiseon Organizational Immersion: Mediation Effect of GritHongjoon Cheon, Kyeongho Park, & Junghee Kim
Abstract: The purpose of this research is to examine the effect of the professionalism of early childhood teachers on organizational commitment and to verify whether teacher grits play a mediating role among variables. For statistical verification, we conducted an online survey consisting of 62 questions with 301 teachers working in kindergartens and daycare centers located in Gyeongsangnam-do, and analyzed the results using SPSS 22.0. The purpose of this study is to examine the relationship between early childhood teacher expertise, grit, and organizational commitment, the effect of early childhood teacher expertise on grit and organizational commitment, and the mediating effect of grit on the relationship between early childhood teacher expertise and organizational commitment. The results of this study are as follows. First, professionalism, grit, and organizational commitment of early childhood teachers showed a positive correlation. Second, teacher expertise affects grit and organizational commitment. Third, in the professionalism and organizational commitment of early childhood teachers, the grit had a complete mediating effect. Teacher expertise directly affects organizational commitment, but when grit was used as a mediator variable, teachers' organizational commitment was higher. This suggests that in order to increase organizational commitment, it is necessary to improve not only the teacher's professionalism related to objective job ability, but also the grit, which is the area of the teacher's psychological characteristics. In follow-up research, it is necessary to conduct not only quantitative research, but also various qualitative research such as regional expansion, interviews, and observation.
Key Words: Early Child Teacher Expertise, Grit, Organizational Commitment, Early Childhood Teacher, Mediation Effect