본 논문에서는 에벤키족 자연지형물 기원신화와 문화기원신화 유형과 특징 분석을 통해 이들의 세계관의 발전 양상을 살펴보고 있다. 자연지형물 기원신화는 모티프에 따라 대지완성 모티프 신화와 전투 모티프 신화로 나누어진다. 문화기원신화는 인간의 문화생활에 필요한 제도, 관습, 경제활동, 기술 생산도구, 생활용품 등의 기원에 관한 신화이다. 에벤키족 문화기원신화에서 문화영웅은 세계관의 발전 단계에 따라 곰, 반인반수, 인간, 신의 형상으로 되었다. 에벤키족 곰 형상 문화영웅 신화의 모티프는 신체화생이다. 이 유형의 신화에서 에벤키족과 우주의 모든 개체는 태초의 존재인 곰의 신체에서 분화되었고 곰은 자신의 생명력을 자연의 각 개체에게 전이시켜 창세를 완성하면서 죽음에 이르렀다. 이 유형의 신화를 통해 우주의 모든 개체들은 서로 분리된 독립적인 존재이지만 태초의 존재가 지녔던 생명력을 공유하는 전일적 존재라는 에벤키족의 유기체적 자연관을 엿볼 수 있다. 에벤키족 문화기원신화에서 반인반수 형상의 문화영웅은 인간과 곰의 형상이 복합된 존재이며 인간과 곰은 친족관계이며 문화영웅으로부터 의례, 의식을 전수받는 주체는 남성이므로 이 유형의 신화는 가부장적 부계사회에서 출현했을 것이다. 인간 형상의 문화영웅은 곰이나 반인반수 형상보다 늦은 시기에 출현하였으며 여성 형상의 문화영웅 늉우르모크는 에벤키족 선조를 중계로 보내주었고 에벤키족에게 물질문화와 정신문화의 기본적인 요소들을 전해주었다. 남성 형상의 문화영웅 두 형제 혹은 세베키와 하르기 형상은 에벤키족 창세신화의 최종 단계에 위치하며 이 유형의 신화에서는 세베키와 하르기의 행위에 대한 가치판단에서 중립적이며 그들의 공존에 의해 우주가 완전해지고 조화를 이루게 된다는 점을 강조한다.
This paper examines the development of the evenki people's worldview by analyzing the types and characteristics of the myths of the origin of natural features and the myths of cultural origin. According to the motif, the myth of the origin of natural features is divided into the myth of the completion of the earth and the myth of the battle motif. The myth of cultural origin is a myth about the origins of institutions, customs, economic activities, technological production tools, and daily necessities necessary for human cultural life. In the mythology of the cultural origins of the evenki people, the cultural heroes took the form of bears, half-humans, half-beasts, humans, and gods according to the stage of development of the worldview. The motif of the evenki bear-shaped cultural hero myth is body rebirth. In this type of mythology, the evenki and all the individuals in the universe were differentiated from the body of the bear, the original being, and the bear transferred its life force to each individual in nature, completing the creation and dying. Through this type of myth, we can get a glimpse of the evenki people's organic view of nature that all individuals in the universe are separate and independent beings, but they share the vitality of the original existence. In the myth of cultural origins of the evenki people, the cultural hero in the form of a half-human and half-beast is a complex creature of a human and a bear, and a human and a bear are related. Since the subject of the rituals and rituals from the cultural hero is male, this type of myth must have emerged in the patriarchal society. Cultural heroes in human form appeared later than bear or half-human and half-human figures, and the center of the myth is not individual life, but the fate of a group inseparable from nature. Nyungurmok, a cultural hero in the form of a woman, is a divine being who sent the ancestors of the evenki tribe as a relay and taught the basic elements of material and spiritual culture. The two brothers, or the motifs of Sebeki and Hargi, of cultural heroes in male form, are located in the final stage of the creation myth of the evenki people. This type of mythology is neutral in the value judgments of the actions of Sebeki and Hargi, and emphasizes that their coexistence makes the universe complete and harmonious.