(연구배경 및 목적) 우리나라는 1960년대 산업화 이후 도시화가 진행되면서 양적위주의 공동주택 공급이 이루어졌다. 도시공간과 배타적으로 존재하는 공동주택 단지는 외부와의 단절을 초래하였으며 이로 인해 공동주택 단지 외부공간을 구성하는 보행공간의 역할과 중요성은 간과되어졌다. 보행자전용도로는 통과나 이동을 위한 선적인 공간이기도 하지만 지역사회를 구성해가는 최소단위로써 거주자들의 생활 기능 및 이웃과의 교류가 발생하는 면적인 공간으로 전환될 수 있는 공간이다. 이에 본 연구의 목적은 주거단지의 보행자전용도로 기능 확장을 검토하고 주거단지의 재생을 위한 보행자전용도로의 역할과 유효성을 제안하는 것에 있다. (연구방법) 연구대상은 주거단지 사이에 위치하며 인접 도시계획시설들과 적극적인 연계를 가진 보행자전용도로를 선정하였다. 연구의 공간적 범위는 인천광역시 남동구의 소래 휴먼시아 1,3단지 사이에 위치한 보행자전용도로로 폭은 약 9m, 길이는 약 334m이다. 연구의 진행은 첫째, 선행연구 및 문헌자료를 통해 보행공간에서 발생하는 활동과 보행환경의 질적 구성요소에 대해 고찰한다. 둘째, 이론적 고찰에 근거하여 분석의 틀을 작성하고 현장관찰을 통해 이용행태 관찰 및 보행환경 조사를 진행한다. 셋째, 분석 결과를 종합하여 보행자전용도로에 대한 개선안을 도출하고 방향을 제안한다. 넷째, 전문가 평가를 통해 개선방안에 대한 유효성을 검토한다. (결과) 보행자 활동분석과 보행환경의 질적 평가 결과, 현재의 보행자전용도로는 대부분 걷기와 같은 필수적활동의 행태를 보였고 이용가능성, 안심안전성, 쾌적성을 제외한 나머지 보행공간의 기능들은 낮은 척도를 보였다. 이와 같이 보행자전용도로가 개선해야할 점을 도출하였고, 공간계획의 방향에 맞게 개선안을 제안하였다. 유휴공간을 활용한 휴식 및 교류 공간 조성, 기존주호를 활용한 상업시설 및 문화교육시설 조성, 커뮤니티 시설의 연도형 배치를 통한 공공활동 및 문화프로그램 공간으로 조성하였다. (결론) 본 연구에서는 우리나라의 일정 규모 이상의 공동주택 단지에 일반적으로 건설되어지는 보행자전용도로를 커뮤니티가 공유하는 공유재의 기능으로 확장하여 지역사회와 교류할 수 있는 공간으로 기능을 극대화 하고자 하였다. 이와 같은 개선방향은 이웃과의 우호적인 관계형성 및 지역사회의 새로운 공동체를 형성하며 단절과 소외 등의 사회적 문제를 해결할 수 있다는 점에서 의의가 있으며 다른 보행자전용도로의 개선안으로써 참고가 될 것이다.
(Background and Purpose) After industrialization in Korea in the 1960s, urbanization progressed and quantity-oriented apartments were supplied. Apartments, existing exclusively in an urban space, caused a disconnect from the outside world. Consequently, the role and importance of pedestrian spaces that constitute the exterior space of apartment housing were overlooked. The pedestrian-only roads are not only an axis space for passage or movement, but are also a space that can be converted into an area where residents' living functions and interaction with neighbors occur as the smallest unit constituting a local community. This study examines the functional expansion of pedestrian-only roads in residential complexes, proposing the role and effectiveness of pedestrian-only roads for the regeneration of residential complexes. (Method) The study subject selected was pedestrian-only roads between residential complexes, that actively linked to neighboring urban infrastructures. The spatial scope of the study are the pedestrian-only roads between Sorae Humansia Complex 1 and 3 in Namdong-gu, Incheon, with a width of about 9m and a length of about 334m. First, the qualitative components of the pedestrian environment and activities that occur in the pedestrian space are considered through previous studies and literature data. Second, the framework of the analysis is prepared based on theoretical consideration; additionally, behavior observation and pedestrian environment survey are conducted through field observation. Third, an improvement plan for pedestrian-only roads is derived and the direction is proposed by combining the analysis results. Fourth, the effectiveness of the improvement plan is examined through expert evaluation. (Results) Because of the analysis of pedestrian behavior and the qualitative evaluation of the pedestrian environment, most of the current pedestrian-only roads showed behaviors of essential activities, such as walking, and other functions of the pedestrian space?except usability, safety, and comfort ?were low. Thus, the improvement of pedestrian-only roads was derived, and the improvement plan was proposed following the direction of the spatial plan. Rest and community spaces were created using unused spaces; commercial and cultural education facilities were created using existing housing; and public activities and cultural program s were created through the corridor-type arrangement of community facilities. (Conclusions) In this study, the pedestrian-only road?generally constructed in apartment complexes of a certain size or larger in Korea, was expanded to function as public property shared by the community and to maximize its function as a space to interact with the local community. This improvement direction is meaningful in that it can form new communities with neighbors and solve social problems, such as disconnection and alienation. Further, it can be a reference for the improvement plans of other pedestrian-only roads.