후안 마요르가(Juan Mayorga)의 ≪하멜린≫(Hamelin)은 그림형제(Brothers Grimm)의 동화 <하멜른의 피리 부는 사나이>(Pied Piper of Hamelin, 1816)와 바르셀로나 라발에서 벌어졌던 아동성범죄 사건을 연극적으로 재구성한 작품이다. 그런데, ≪하멜린≫은 아동성범죄라는 특정사건에 집중하기보다, 아동성범죄를 둘러싼 어른들의 부도덕, 폭력, 무관심으로 희생되는 어린이들에게 초점을 맞춰 사회와 사회구성원들의 감춰진 이면을 들춰내는 작품이다. 이를 통해, 사회의 구조적 모순성에 문제를 제기하고 관객에게 사유할 기회를 제공하는 이 작품은 베르톨트 브레히트(Bertolt Brecht)의 서사극 기법을 확장, 발전시켜 포스트드라마적 요소를 결합한 포스트 서사극에 속한다고 볼 수 있다.
포스트 서사극은 연극을 통해 사회를 비판하고 감정이입과 생소화 효과의 동시작용을 통해 관객을 사유하게 하며, 나아가 관객을 변화시키려는 목적을 갖고 있다. 그러나 후안 마요르가에 관한 연구는 희곡과 이론 중심의 학술적인 연구에 초점이 맞추어져 있어 프로덕션 중심의 연기적 접근 방법 연구가 부족한 실정이다. 이에 본고는 ≪하멜린≫의 포스트 서사극적 특성을 파악하여 ≪하멜린≫을 포스트 서사극으로 규정하고, 나아가 실제 프로덕션 과정을 통해 역할 창조 방법론을 고찰하고자 한다.
이를 위해, 먼저 포스트 서사극에 관한 이론적 연구를 선행하였고, ≪하멜린≫의 세 가지 포스트 서사극적 특성을 도출하였다. 그것은 1) 관객의 참여를 극대화하는 에피소드식 구성, 2) 해설자를 활용한 다층적 서사 구조 형성, 3) 배우의 현존을 강화하는 역할놀이이다. 또한 인물구축 과정에서 서사적 인물들을 연기하고 배우들의 앙상블을 구축하기 위해, 신체적이고 수행적인 연기 접근 방법이 요구된다는 것을 알 수 있었다. 그래서 앤 보가트(Anne Bogart)의 뷰포인트(Viewpoint) 연기훈련법을 인물 구축 및 역할 창조 과정에 도입하였다. 궁극적으로 본고의 목적은 포스트 서사극의 이론적 토대 위에 실제 프로덕션의 적용과정을 고찰하여 포스트 서사극으로서의 ≪하멜린≫의 인물들을 연기하기 위한 방법론을 모색하는 것이다.
Juan Mayorga’s Hamelin is a theatrical reconstruction of the painting brothers' fairy tales <The Pied Piper of Hamelin> and the child sex crime incident in Raval, Barcelona. However, Hamelin is a work that reveals the hidden side of society and social salvation by focusing on children victims of adult morality, violence, and indifference surrounding child sex crimes rather than focusing on a specific case of child sex crimes. Through this, this work, which raises problems with the structural contradictions of society and provides the audience, an opportunity to think can be seen as a post-narrative drama that combines post-drama elements by expanding and developing Bertolt Brecht's narrative and narrative techniques.
Post-epic dramas aim to criticize society with plays, make the audience think with simultaneous action of empathy and unfamiliarity, and further change the audience. However, as the researches on Juan Mayorga are focused on academic research focusing on plays and theories, researches on production-oriented acting approaches are insufficient. Therefore, this paper attempts to identify the post-narrative characteristics of Hamelin, define Hamelin as a post-narrative drama, and also examine the role creation methodology through the actual production process.
To this end, first, a theoretical study on post-narrative drama was performed, and the three characteristics of post-narrative drama were derived. They are 1) an episode-style composition that maximizes the participation of the audience, 2) a multi-layered narrative structure using commentators, and 3) a role play that strengthens the actor's presence. In addition, it can be seen that a physical and performing acting approach is required to perform narrative characters and build an ensemble of actors in the process of character construction. Therefore, Anne Bogart’s Viewpoints acting training method was introduced in the process of building characters and role creation. Ultimately, the purpose of this paper is to seek a methodology for performing characters in Hamelin as post-narrative drama by examining the application process of actual production on the theoretical basis of post-epic dramas.