메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
전영주 (이화여자대학교) 김은성 (이화여자대학교)
저널정보
한국문법교육학회 문법교육 문법 교육 제43권
발행연도
2021.12
수록면
225 - 260 (36page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to critically analyze the contents of job vocabulary in 'Practical Korean'. The focus of the analysis is the concept and functions of job vocabulary. As a result of reviewing previous studies and analyzing textbooks, it was found that most practical Korean textbooks revealed the concept of job vocabulary based on the concept of ‘professional terms’ in terminology, but did not actively deal with its semantic function. In addition, with respect to the semantic function of the job vocabulary, it was found that the goals such as job literacy and job basic ability and the pragmatic context of the job situation and the communication situation within a specific speech community were not considered. In this paper, the job vocabulary is reconceptualized as “a set of words that semantically and functionally reveals the professionalism of the job situation and plays a role in composing job discourse”, and redefined its semantic function in a pragmatic dimension. Finally, the narrative content and learning activities were analyzed in depth for a total of three textbooks.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0