메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
홍성희 (서울대학교) Grace Chung (서울대학교)
저널정보
한국가족관계학회 한국가족관계학회지 한국가족관계학회지 제19권 제4호
발행연도
2015.1
수록면
101 - 120 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The present study examined the impact of adolescents’ perceptions of parental conflicton school adjustment and the mediating effect of parent-adolescent closeness andadolescent depression. Questionnaire data was collected from 258 5th-9th grade studentsin Seoul, Gyonggi, and Gyeongbuk provinces. Structural equation modeling was performed, using AMOS 8. Major findings of this study were as follows. First, adolescents’ perceptions of parental conflict did not directly influence their school adjustment, but hadan indirect affect through parent-adolescent closeness and depression. Second,parent-adolescent closeness fully mediated the association between parental conflict andadolescents’ school adjustment. Third, adolescent depression fully mediated the associationbetween perceived parental conflict and school adjustment. Fourth, parent-adolescentcloseness mediated the effect of parental conflict on adolescents' depression, which inturn, acted as a mediator between parent-adolescent closeness and school adjustment. Theresults suggest that interventions designed to enhance parent-adolescent closeness andreduce adolescents’ depression may be effective for improving school adjustment amongadolescents who perceive parental conflict.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (71)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0