본 연구는 대학 취업진로교육으로서 역량기반 진로교과목의 필요성을 환기하며, 대학의 교과과정으로서 교양교육의 중요한 한 축을 담당하고 있는 진로교과목의 발전적인 방향성을 제시하는 목적을 가진다. 연구대상은 수도권 4년제 대학교에서 2014년 1학기에 교양과목으로 개설된 진로교과목을 수강한 학생 109명과 수강하지 않은 학생 62명으로 구성하였다. 연구도구는 ‘역량기반 진로교과목’과 ‘진로적응성 척도’ 및 ‘수업 내용 영역 및 수업 방법에 대한 지각된 유용성 설문지’이다. 수업 실시 후 수집된 자료는 SPSS 18.0을 통해 분석하였다. 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위하여 사전 검사 결과에 대해 일원변량분석(ANOVA)을 실시하였으며, 진로교과목의 효과성을 검증하기 위하여 집단(실험/통제)와 시기(사전/사후)에 따른 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 실시하였다. 진로적응성 향상에 유용한 수업 내용과 수업 방법을 알아보기 위해서는 상관분석을 실시하였다. 수업 실시 후 두 집단에 대한 분석 결과 진로적응성에서 통계적으로 유의한 결과를 나타내었고, 하위요인에서도 책임감, 목표의식, 주도성, 직무능력에서 유의한 효과를 나타내었다. 이러한 결과는 진로적응성을 향상 시키는데 본 진로교과목이 효과가 있었다는 것으로 해석된다. 창의성, 대인관계, 개방성, 긍정적 태도에서는 통계적으로 유의한 결과를 나타내지 않았다. 수강생에게 지각된 수업 내용영역 및 수업 방법별 유용성과 진로적응성의 상관을 확인한 결과, ‘자기이해’, ‘직무 및 역량이해’, ‘과제기술습득’, ‘의사결정 및 목표설정’ 등 모든 수업 내용영역에서 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 수업 방법에서는 ‘정보제공 및 강의’, ‘PT 및 모의면접 실습’이 통계적으로 유의한 결과를 나타낸 반면 ‘과제작성’, ‘조별 스터디활동’, ‘주제별 토의활동’에서는 유의한 결과가 나타나지 않았다. 본 연구는 통합적인 교수?학습전략을 토대로 대학의 교양교육과정으로서 역량기반 진로교과목의 적용을 시도하였다. 본 연구의 결과는 역량기반 진로교과목이 대학생의 진로적응성 즉 핵심역량 함양을 위해 유용하게 활용될 수 있음을 의미하며, 역량기반교육으로서의 효과적인 취업진로교육의 방법을 제시하고 대학 취업진로교육의 방향과 과제를 모색해보는데 있어 의미 있는 시사점을 제공한다.
The purpose of this study was to ventilate the necessity of a competency-based career course and to propose the developmental direction of a career course having a important part in liberal education course of university curriculum.
The participants of this study were 109 students who took the career course as a liberal education course in the 2014 spring term and 62 students who did not take that course. The research tool of this study were ‘competency-based career course’, ‘career adaptability’ and ‘questionnaire on perceived useful for learning contents and methods’.
After taking the course, SPSS 18.0 was conducted to analyze the data. ANCOVA was conducted to analyze the data for the homogeneity verification of the experiment group and the control group. Mixed ANOVA was conducted to analyze the data for the effectiveness verification of the career course. Correlation analysis was conducted to analyze the data to confirmed on the useful learning contents and methods to improve the career adaptabilityThe level of career adaptability were significantly different between two groups after taking the course. This result can be interpreted that this competency-based career course had an effect on improvement of career adaptability. And it showed statistical significance in the experimental group in 4 factors of career adaptability as responsibility, goal setting, proactivity, job competence. This result can be interpreted that this competency-based career course had an effect on improvement of responsibility, goal setting, proactivity, job competence. But in 4 factor of career adaptability as creativity, interpersonal relationship, openness, positive attitude it showed no significant effect. This result can be interpreted that this competency-based career course had a little effect on improvement of creativity, interpersonal relationship, openness, positive attitude.
The result of a correlation analysis between career adaptability and the usefulness of student’s perceived of learning contents and methods, showed statistical significance in all learning contents, ‘self-understanding’, ‘job and competence-understanding’, ‘mastering task skills’, ‘decision-making and goal-setting’. In learning methods, ‘information offering and lecture’, ‘presentation and interview practice’ showed statistical significance, but ‘performing tasks’, ‘group study’, ‘subject discussion’ didn’t show statistical significance.
This study tried to apply a competency-based career course based on the integrated teaching-learning strategies on liberal education course of university curriculum. The results of this study means that a competency-based career course will be used positively to improve university students’s career adaptability and it will present implications in finding new direction and tasks of career education of university.