이 논문의 목적은 79년 東漢 章帝에 의해 백호관회의가 개최되고, 그 결과물인 『백호통의』가 생성된 이유와 그 정치적 의미를 찾고자 하는 것이다. 연구결과 필자는 백호관회의와 그 결과물인 『백호통의』는 ‘五經의 同異’를 강의하여 바로잡는다는 등의 표면적인 이유를 넘어 강한 정치적 의도를 가진 회의요, 텍스트라는 사실을 밝혀냈다. 즉 章帝 당시는 光武帝가 東漢 건국에 도움을 준 호족들을 중앙의 고관이나 제후 및 열후로 세우면서 생긴 문제들을 시급하게 해결해야 할 시점이었기 때문이다. 이들 세력과 이들과 결탁한 지방호족 세력들이 백성들의 생계수단인 토지를 강제적으로 겸병함으로 생긴 다양한 문제들, 예컨대 국세의 감소와 수많은 유민의 발생 및 유민이 이들 세력의 장원에 유입되어 下戶가 되거나 노예로 전락하는 등의 문제를 해소하지 않을 수 없었기 때문이다.
이를 해결하기 위해 章帝와 유학자 관료들이 선택한 해법을 모아놓은 책이 『백호통의』인데, 그 주된 사상은 강력한 봉건등급질서를 구축함으로써 황제를 중심으로 하는 봉건통치질서를 바로 세우는 것이었다. 『백호통의』는 우선 왕권신수설을 통해 천자의 존엄성을 확보하고, 이를 통해 천자의 위상을 재구성한다. 즉 천자는 작위의 수여자요, 법도의 제작과 공표자이며, 천하의 모든 땅의 소유자라는 것이다. 따라서 칭호와 관료조직 등 다방면에서 천자와 여타의 계급을 명확하게 구별했다. 그러면서 천자에게 社稷을 위태롭게 하거나 王法을 범한 자를 주살할 권한을 부여했다.
그러나 유학자 관료들은 장제의 의도대로 그의 황권을 옹호하는 다양한 정책을 입안하는 동시에 그것을 제한할 수 있는 해법도 마련한다. 그래야 황제 일인독재가 저지를 수 있는 각종 전횡과 독주를 막아 東漢의 長治久安을 가능케 하리라 보았기 때문이다. 이들이 선택한 황권제한책은 당시에 이미 일반화된 음양오행설의 상서와 재이구조와 ‘천자’를 ‘爵’의 범주 속에 수렴시켜 그 역할을 수행케 하며, 또 군주의 덕을 강조하는 것이었다. 그리고 당시 종교적 위상으로까지 부상한 하늘(天) 및 漢代의 일반적인 정서인 孝사상에 기반한 부모와 조상의 권위를 이용하는 것이었다. 이렇게 볼 때 백호관회의의 결과물인 『백호통의』는 황권옹호와 황권제한이라는 이중구조를 지닌 텍스트라고 규정할 수 있다.
The purpose of this study is to find the reason which was the conference of bai h? gu?n was opened by the Zh?ng-di emperor of East Han dynasty at A.D 79 year and the end result, that is, the reason which was Bai H? T?ng Yi was created, and its meaning as a politics. According to this study, I was known that the reason which was the conference of bai h? gu?n was opened and the end result, that is, Bai H? T?ng Yi was created pass over the ostensible reason to find the same and different of the Five Classics. That is, the real reasons of them are to aim a mighty political aim. That is, the urgent problem got to deal with in the zh?ng-di emperor’s days is to find a solution to the matter the Gu?ng-w?-di emperor left behinded. That is, the high government officials and feudal lords and so on appointed by the Gu?ng-w?-di emperor was forced annexation of land of the peoples, which is the only means of subsistence. As a result, they caused the loss of tax, happens a lot of the drones, and those drones fell to as a tenant farmers and slave in a manor of a powerful family.
To solve these problems, the book which have accumulated solutions which was the Zh?ng-di emperor and Confucian scholar officials selected, is Bai H? T?ng Yi. The main ideas is to establish the order of the feudal rule which focus to the emperor as construct mighty feudal class order. Above all, Bai H? T?ng Yi was secured the dignity of the emperor through the theory of the Divine Right of Kings. Through this, they was reconstructed the status of the Emperor. That is, the emperor is who the peerage title, the creation and utterer of statutes, and the owner of all the land of the whole world. Thus, Bai H? T?ng Yi was distinguished the emperor and et cetera other classes in many different spheres of a title and bureaucratic organization etc. Then Bai H? T?ng Yi was invested the emperor with the right that can put to death about who was imperiled the state and broke the kings law.
But Confucian scholar officials, first, draw up various policies for support the emperor's power according to the Zh?ng-di emperor's intention. But at the same time they was seeking a solution that can limit the authority of the emperor. So A variety of droit du seigneur that the emperor one-man dictatorship could committed, can be controlled. So because can govern East Han dynasty for a long time. The method that can limit the authority of the emperor that Confucian scholar officials was selected, is what is using the authority of Yin-Yang and the Five Elements theory’s a propitious omen(祥瑞) and bad omen(災異: a natural calamity) at the time already in the conventional, keeping a title of emperor to include within the public office and emphasizing the virtues of the Emperor, and Using the authority of Ti?n and Parents and Ancestor. When see so, Bai H? T?ng Yi which is the conference of bai h? gu?n’s the end result, can the text with dual structure between the protection and limitation of the authority of the emperor.