본 연구는 한국 1세대 비디오 작가인 朴炫基(1942~2000)에 대한 기존 연구에 상응하여, 그의 작품세계에 지속적으로 등장하는 신체에 대한 연구이다. 그는 국내 비디오 아트의 역사에서 선구적인 역할을 하면서 비디오 아트뿐만 아니라 퍼포먼스, 평면, 미디어 설치 등 다양한 혼합 매체 작업을 선보였다. 이러한 그의 작업에서 작가의 신체는 중요한 개념으로 자리한다. 시기적으로, 1970년대 비디오 설치 작업에서는 당시 한국미술의 화두였던 李禹煥(1936~ )의 관계항(關係項)적 신체 개념을 수용하였고, 이후 1980년대에는 비디오 퍼포먼스라는 매체를 다루면서 마샬 맥루한(Marshall McLuhan, 1911~1980)이 주장한 ‘신체의 확장’으로서의 미디어적 신체 개념을 모색하였다. 더불어 건축을 생업으로 삼았던 그는 작품이 놓인 공간과 이를 감상하는 관객의 위치와 시점을 고려하여, 작품을 공감각적으로 지각할 수 있는 구조를 제시하였다. 개인의 경험에 주목하던 작가는 1990년대부터 집단적·사회적 이슈에 대해 관심을 갖고 신체-주체, 자아-타자 간의 경계를 지우고 우주 간의 합일을 이루는 존재로서의 새로운 신체개념을 확립한다. 이와 같은 단계를 거쳐 확장되는 그의 신체 개념은 전 작업에 걸쳐 반복적이고 지속적으로 등장하면서 계속해서 철학적으로 발전해나가는 양상을 보인다. 따라서, 박현기의 신체 의미를 분석하는 일은 작품 제작과 그 의미, 매체에 대한 작가의 태도, 관람자와의 관계 등의 문제와 밀접한 관련이 있을 뿐만 아니라, 궁극적으로 박현기의 작품세계의 근간을 이루는 철학을 이해하고 작가가 추구한 방향성의 핵심을 파악하는 일이다. 연구자는 박현기 작업에 등장하는 신체의 의미와 개념의 변화를 추적하기 위해 각각의 시기별로 작품에 나타나는 작가의 신체적 개입과 개념에 대해 살펴보고자 하였다. 1970년대에 해당하는 관계항적 신체는 의식이 아닌 몸을 통해 세계를 인지하고 만나는 장으로서의 역할을 수행하는 신체로 보았으며, 이후 1980년대 비디오 퍼포먼스에 등장하는 ‘지각의 미디어’적 신체는 전기 미디어를 신체의 확장으로 보고, 감각의 확장과 치환을 통한 지각경험과 공간 체험이 결합된 ‘자위공간’의 용어로 제시된다. 이러한 작가의 1970~80년대 작업에서 나타나는 신체 개념은 인간과 사물, 인간과 매체, 퍼포머와 관람자 등의 이질적인 대상 간의 경계를 ‘지각 경험’을 통해 매개하는 개념으로 볼 수 있다. 반면에, 1990년대 이후 작가는 집단적·사회적인 주제와 익명적인 대상들에 관심을 보이며, 기존에 탐구했던 대립적인 대상 간의 경계를 관통하는 보편적이고 우주적인 신체 개념을 선보인다. 연구자는 이 시기를 작가의 신체 개념이 완성되는 시기로 보고, 박현기가 직접적으로 영향을 받아온 모리스 메를로-퐁티(Maurice Merleau-Ponty, 1908~1961)의 전기 이론인 ‘지각의 현상학’이 아닌, 보다 발전된 후기 이론인 ‘세계의 살(the flesh of world)’을 근거로 그의 신체개념을 분석하고자 한다. 최종적으로 메를로-퐁티의 후기 이론과의 유사성을 밝힘으로써, 박현기의 후기 작업에서 완성되는 우주적이고 대자적인 존재로서의 신체 개념의 미학적 분석의 틀을 제시하고자 한다.
This thesis builds upon previous research on Park Hyunki (1942~2000), a first-generation South Korean video artist, by examining the recurring theme of the body in his work. Park’s artistic interpretations are strongly influenced by his own physical form, which serves as a key element in understanding his work. In terms of time frame, the 1970s marked the beginning of Park’s incorporation of Lee Ufan’s concept of the body as a relatum into his own video installations. This concept was a significant topic of discussion within the Korean art scene at the time. In the 1980s, Park delved into video performance and explored the idea of the body as media, inspired by Marshall McLuhan’s (1911~1980) concept of the ‘extension of man’. Shifting his focus to communal and social issues in the 1990s, Park developed a new understanding of the body which engages with the boundary between body and subject, as well as self and others, ultimately leading to cosmic unity. His comprehension of the body continued to expand over his career and emerged as a constant factor of philosophical development across all of his works. This paper examines the evolution of Park’s artistic conceptions and bodily interventions throughout different periods, focusing on the changing meanings and definitions of the body in his work. In the 1970s, the body was defined as relatum, emphasizing its ability to perceive and encounter the world rather than its role as a consciousness-driven domain. Afterward, the body as ‘media of perception’ in his video performances of the 1980s considered media as a bodily extension and drew on the term ‘masturbatory space’ to describe the conjunction of sensory and spatial experience through the expansion and transposition of the senses. During this period, the body in the artist’s work acted as a concept that bridged the boundary between heterogeneous entities, such as human and object, human and media, and performer and audience, through the lens of Maurice Merleau-Ponty’s (1908~1961) phenomenology of perception. From the 1990s onward, on the other hand, Park shifted his focus towards common and societal issues as well as anonymous individuals, highlighting the universality of the body and its ability to transcend opposing forces. The study designates this period as the culmination of his conception of the body and aims to formulate a timely aesthetic framework for this concept by interpreting his work through Merleau-Ponty’s ‘flesh of the world,’ a notion which emerged after that of the phenomenology of perception.