목적: 본 연구의 목적은 무용학과 학생들의 커리어 개발 수업형태가 진로결정 요인에 미치는 영향 정도를 알아보기 위해 수도권에 위치한 대학 5개 대학을 임의 선정하여 설문조사를 실시하였다. 방법: 커리어 개발 수업을 들었던 재학생들을 상대로 상관 요인 분석을 실시하였으며, 커리어개발 수업형태 만족도가 진로장벽, 진로적응성, 취업 스트레스에 미치는 영향 정도를 통계적으로 추정하기 위해 로지스틱 회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 결과: 첫째, 복학생이면서 군대를 다녀온 남학생’일수록, 학년이 고학년일수록, 원하는 대학에 입학했을수록, 대학 교육과정 중 담당 교수의 커리어 개발 관련 수업에 만족할수록, 진로 정보 검색에 적극적일수록 그렇지 않은 재학생보다 졸업 이전/이후에 진로를 스스로 결정할 수 있는 것으로 나타났다. 둘째, 저학년이지만 학년이 높아질수록, 교육과정 선택에 신중한 학생일수록, 휴학 계획이 낮은 학생일수록, 학과 전공에 만족하는 학생일수록, 전공별 수업참여도가 높은 학생일수록 진로장벽이 낮게 나타났지만 반대로 진로적응성이 높게 나타났고, 이에 따른 취업스트레스는 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 원하는 대학에 입학했지만 교육과정 흥미 또는 적응이 대체로 낮은 학생일수록, 전과 또는 복수전공에 관심이 높은 학생일수록, 전문자격이나 연관 융복합 커리어 개발 수업에 관심이 높은학생일수록, 실기보다 이론에 관심이 많고 창업이나 새로운 콘첸츠 개발 영역에 관심이 높은학생일수록, 그렇지 않은 재학생보다 전공과 연관성이 ‘높은’ 진로를 선택할 가능성이 높은 것으로 나타났다. 결론: 커리어 개발 관련 다양한 정규 교육과정 수업형태가 맨토링 중심이냐, 강의 중심이냐, 활동 중심이냐 등의 스타일로 진로가 결정지어지는 것이 아니라 4차 산업혁명시대에 맞는 다양한 융복합적 교육과정 및 커리어 개발 수업형태가 무용학과 재학생들의 진로결정 요인에 영향을 주는 것으로 나타났다.
Purpose:: The purpose of this study was to randomly select 5 universities located in the metropolitan area and conduct a survey to find out the degree of influence of the career development class type of dance students on career decision factors. Methods: In other words, a correlation factor analysis was conducted on the students who took the career development class, and a logistic regression analysis was conducted to statistically estimate the degree of impact of the satisfaction of the career development class type on career barriers, career adaptability, and employment stress. Results: First, the more ‘male students who have served in the military while returning students’, the older the grade, the more ‘entered the desired college, the more satisfied they are with the professor’s career development-related classes in the college curriculum, the more active they are in searching for career information, the more likely the students who are not. It was found that they were able to decide their own career path before/after graduation. Second, although it is a lower grade, the higher the grade, the more cautious the student in choosing the curriculum, the lower the plan for leave of absence, the more satisfied with the department and the major, and the higher the participation in each major class, the lower the career barrier, but on the contrary, the higher the career adaptability. It was found to be high, and consequently job stress was found to be low. Third, students who have entered the desired university but have generally low interest in or adaptation to the curriculum, students who are more interested in transferring majors or double majors, students who are more interested in professional qualifications or related convergence career development classes, are more interested in theory than practical skills It was found that students with high interest in entrepreneurship or new contents development are more likely to choose a career that is ‘highly related’ to their major than other students. Conclusion: In conclusion, a variety of regular curriculum related to career development is not determined by mentoring-oriented, lecture-oriented, or activity-oriented styles, but various convergence curriculum and career development suitable for the era of the 4th industrial revolution. It was found that the type of class had an effect on the career decision factors of the dance department students.