메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이나영 (마음편안심리상담연구소)
저널정보
한국외식산업학회 한국외식산업학회지 한국외식산업학회지 제19권 제4호(통권 제61호)
발행연도
2023.8
수록면
157 - 168 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Emotional sacrifices are increasing among travel counselors due to manpower shortages and resulting excessive workload. Therefore, from the point of view of travel companies, it is necessary to study effective stress management methods for travel industry counselors in order to improve individual and organizational soundness and business performance. This study applied job stress and job burnout to identify antecedent factors that affect customer orientation of travel industry counselors. The subjects of the survey were travel counselors who sell travel products at domestic travel companies located in Seoul, and 221 people were used as a sample. As a result of the verification, it was found that relationship stress, role stress, and reward stress, which are sub-factors of job stress, had a significant positive effect on job burnout. In addition, job burnout was found to have a negative effect on customer orientation. These results mean that job stress and job burnout play an important role in increasing counselors" customer orientation. As a result, it made an important contribution by presenting practical implications in terms of human resource management for stable role performance and job performance of travel counselors.

목차

Abstract
I. 서론
II. 이론적 배경과 가설설정
III. 연구설계
IV. 실증분석
V. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0102-2023-324-002048821